Σκοπός μας ο πόλεμος στην ιδιωτεία, ελπίδα μας 
η διαμόρφωση μιας κοινωνίας πολιτών με γνώση και άποψη.

Κατηγορίες

Διάλογος και ανταλλαγή απόψεων του Αντίβαρου

Θέματα
Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Πρόσφατα κείμενα
Αρθρα αναγνωστών,
τελευταίες ανανεώσεις
και προτεινόμενα
Διάλογος
Προσθέστε το δικό σας αντίβαρο, στείλτε την άποψή σας για τα θέματα που επιλέγουμε.
 Η παιδεία ως νέα Μεγάλη Ιδέα και η θέση της ελληνικής γλώσσας σ' αυτήν.
Ο ρόλος των διανοουμένων
Φόρουμ επικοινωνίας
καθημερινός και άμεσος διάλογος των επισκεπτών του Αντίβαρου!


Στη σελίδα αυτή θα δημοσιεύουμε ακέραια τα κείμενά σας για θέματα που θα επιλέγουμε μαζί. Στόχος μας είναι να δώσουμε μία ευκαιρία για παραγωγικό διάλογο μεταξύ των αναγνωστών του Aντίβαρου

Φεβρουάριος 2002. Το δεύτερο θέμα διαλόγου που επιλέξαμε, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έληξε το πρώτο μια που ήδη περιμένουμε 2-3 ακόμα άρθρα που μας έχουν υποσχεθεί, είναι το παρακάτω:

«Η παιδεία ως νέα Μεγάλη Ιδέα 
και η θέση της ελληνικής γλώσσας σ' αυτήν.»

Μία μεγάλη έκπληξη μας περίμενε στο δεύτερο αυτό θέμα διαλόγου, που ουσιαστικά το εγκαινιάζει ο αείμνηστος πρώην υπουργός, Αντώνης Τρίτσης με σχετικό κείμενό του το 1987. Ευχαριστούμε θερμότατα τον κ. Α. Λαμπίδη που μας το εμπιστεύτηκε και το φιλεξενούμε κατ' αποκλειστικότητα στο Αντίβαρο!

Την ιδέα και τη διαμόρφωση του παραπάνω θέματος πήραμε από δύο κείμενα, τα οποία παραθέτουμε εδώ. Περιμένουμε να προσθέστε το δικό σας αντίβαρο στέλνοντας τη δική σας άποψη. Νομίζουμε ότι αξίζει τον κόπο!

 


1. Χρήστος Γιανναράς: H "Μεγάλη Ιδέα" της Παιδείας, 1977

Το αίτημα για βελτίωση της Παιδείας ήταν μάλλον η πρώτη καθολική απαίτηση του λαού μας που ανάγκασε την πολιτική να έρθει αντιμέτωπη με ένα πρόβλημα ποιότητας της ζωής. Απογυμνωμένοι από κάθε άλλο όραμα, στόχο και προοπτική του εθνικού μας βίου (έξω από τις ωμά υλιστικές απαιτήσεις της καταναλωτικής "ανάπτυξης") αρπαχτήκαμε από το αίτημα για Παιδεία σαν από μια ελάχιστη καινούρια "Μεγάλη Ιδέα".

Ο παραλληλισμός δεν είναι ολότελα ρητορικός. Το σταθερό συμπέρασμα κάθε κριτικής, μεμψίμοιρης ή μελετημένης, σε οποιονδήποτε χώρο του δημοσίου βίου κι αν αφορά, συγκεφαλαιώνεται τα τελευταία χρόνια πάντα στην ίδια επωδό: Δεν έχουμε Παιδεία, δεν μπορεί να γίνει τίποτα χωρίς Παιδεία. Είναι τόσο καθολική και επίμονη αυτή η επανάληψη, ώστε το αίτημα για σωστή Παιδεία να διαγράφεται αμυδρά πίσω από την κοινή μας κριτική για την κακοδαιμονία του ρωμέικου, σαν το θαυματουργό ελιξίριο που θα μπορούσε κάποτε να αναστήσει το ταπεινωμένο μας γένος. Σίγουρα, μια μικρή-Μεγάλη Ιδέα.

2. Γιώργος Σεφέρης: Η γλώσσα στην ποίησή μας, 1964

Ο Θεός μας χάρισε μία γλώσσα ζωντανή, εύρωστη, πεισματάρα και χαριτωμένη, που αντέχει ακόμη, μολονότι έχουμε εξαπολύσει όλα τα θεριά για να τη φάνε· έφαγαν όσο μπόρεσαν, αλλά απομένει η μαγιά. Έτσι θά 'λεγα, παραφράζοντας τον Μακρυγιάννη. Δεν ξέρω πόσο θα βαστάξει ακόμη αυτό. Εκείνο που ξέρω είναι ότι η μαγιά λιγοστεύει και δε μένει πια καιρός για να μένουμε αμέριμνοι. Δεν είναι καινούργια τα σημεία που δείχνουν πως αν συνεχίσουμε τον ίδιο δρόμο, αν αφεθούμε μοιρολατρικά στη δύναμη των πραγμάτων, θα βρεθούμε στο τέλος μπροστά σε μια γλώσσα εξευτελισμένη, πολύσπερμη και ασπόνδυλη.

 


Ιούνιος 2001. Για ξεκίνημα, επιλέξαμε ένα θέμα από το μάθημα της Έκθεσης στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια για το 2001. Ζητάμε λοιπόν την άποψή σας για 

«το ρόλο των διανοούμενων στη σημερινή εποχή»

 

Η παιδεία ως νέα Μεγάλη Ιδέα και η θέση της ελληνικής γλώσσας σ' αυτήν.
Ο ρόλος των διανοουμένων
προτείνετε το δικό σας θέμα!
Προτείνουμε 
να μας στείλετε τις απόψεις σας, να προτείνετε θέματα και να συμμετάσχετε, εάν το επιθυμείτε, και στον άμεσο διάλογο του φόρουμ μας
ανώνυμος (Θεσ/νίκη)
...η εικόνα είναι περισσότερο από απογοητευτική: Μια αριστερίζουσα ιντελιγκέντσια έχει επιβάλει έναν ενιαίο "πολιτικώς ορθό" τρόπο σκέψης, και όποιος αφίσταται απ' αυτόν με κάποια αντίθετη άποψη πρέπει να καταδικασθεί (χωρίς δίκη!) στο πύρ το εξώτερον. Με τον όρο αριστερίζουσα εννοούμε υλιστική: Εννοούμε ακριβώς αυτή την ιντελλιγκέντσια που ανήγαγε σε ύψιστο ιδεώδες και σε αποκλειστικό παράγοντα ευτυχίας του ανθρώπου την κατανομή των υλικών αγαθών μεταξύ των ανθρώπων. Εννοούμε την απόλυτη κατίσχυση της ύλης απέναντι στο πνεύμα, τη θυσία οποιουδήποτε ωραίου και υψηλού στο βωμό της υλικής ευδαιμονίας. 

 

Α. Σταλίδης - info@antibaro.com