Κατηγορίες

 Τίτλος

Αρχική σελίδα
Ἀρχικὴ σελίδα
Ἐξωτ. πολιτικὴ /Διπλωματία
Ἐθνικὰ θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Άγρα γραπτῶν!
Πρόσφατα κείμενα
Μὲ χρονολογικὴ σειρὰ
Ἀγορὰ τοῦ Ἀντίβαρου!

Τὸ στέκι μας!

Δελτίο Ἐνημέρωσης

Ἐγγραφὴ Διαγραφὴ

Συγγραφες

Ἀθανάσιος Γιουσμᾶς
Ἄθως Γ. Τσοῦτσος
Ἄκης Καλαιτζίδης
Ἀλέξανδρος Γερμανὸς
Ἀλέξανδρος-Μιχαὴλ Χατζηλύρας
Ἀλέξανδρος Κούτσης
Ἀμαλία Ἠλιάδη
Ἀνδρέας Σταλίδης
Ἀνδρέας Φαρμάκης
Ἀνδρέας Φιλίππου
Ἀντώνης Κ. Ἀνδρουλιδάκης
Ἀντώνης Φ#8250;αμπίδης
Ἀπόστολος Ἀλεξάνδρου
Ἀπόστολος Ἀναγνώστου
Ἀχιλλέας Αἰμιλιανίδης
Ἀριστείδης Καρατζάς
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζοῦκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Ἀγελόπουλος
Βίας Φ#8250;ειβαδᾶς
Βλάσης Ἀγτζίδης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιώργος Ἀλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντᾶς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Φ#8250;όης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Ἀλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτρης Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιὸς
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ἐιρήνη Στασινοπούλου
Ἑλένη Lang Γρυπάρη
Ἐλευθερία Μαντζούκου
Ἐλευθέριος Φ#8250;άριος
Ἐλλη Γρατσία Ἱερομνήμων
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ὀρέστης Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ίωάννης Μιχαλόπουλος
Ίωάννης Χαραλαμπίδης
Ἰωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβὸς
Κωνσταντῖνος Ἀλεξάνδρου Σταμπουλῆς
Κωνσταντῖνος Ναλμπάντης
Κωνσταντῖνος Ρωμανὸς
Κωνσταντῖνος Χολέβας
Φ#8250;αμπρινή Θωμὰ
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Ἐγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Φ#8250;υγερὸς
Νίκος Σαραντάκος
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ἀνανιάδης
Παναγιώτης Ἥφαιστος
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ἐλευθερίου
Πάνος Ἰωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παῦλος Βαταβάλης
Σοφία Οἰκονομίδου
Σπυριδοῦλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλᾶς
Χρστος Ἀνδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρὸς
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρίστος Σαρτζετάκης
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χριστιάνα Φ#8250;ούπα
Χρύσανθος Φ#8250;αζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Τα σχόλια και οι απόψεις σας, είναι όλα ευπρόσδεκτα!
 

 

 

Τ νέο διδακτικ γχειρίδιο στορίας τς Στ Δημοτικο

 

Συνοπτικ κριτικ προσέγγιση το νέου διδακτικο γχειριδίου στορίας τς ΣΤ΄Δημοτικο

 

Τ νέο διδακτικ γχειρίδιο στορίας τς Στ Δημοτικο

Μία πρώτη εσαγωγικ προσέγγιση.

ούλιος 2006

Λυγερς Νίκος - Παυλίδης ντώνης

 

κτς π στορικς νακρίβειες - γεγονς πο θ μποροσε ν μέρει ν γίνει κατανοητ ταν συγγράφεται να νέο βιβλίο- τν μμον σ προθέσεις πως πχ τν παντ τρόπω κα σ κάθε εκαιρία προσπάθεια ναβάθμισης το ρόλου τν γυναικών, τ νέο διδακτικ γχειρίδιο τς ΣΤ Δημοτικο χει τ ξς ρνητικ κατ τν ποψή μας, χαρακτηριστικά:

  • ποβαθμίζει τν ξία το γώνα το 21 μ μία σειρ παρεμβάσεων, πως: Α. Στ σέλ. 49, που ο συμμετέχοντες στν ΄ θνοσυνέλευση πεικονίζονται χωρς τ χέρια τους, ν ψηφίζουν Β. Ο πρωταγωνιστς το 21 μφανίζονται σ' να μόνο κεφάλαιο (σέλ.50), ν σ 2 μόνο μαθήματα (1 «πολεμικς πιχειρήσεις 1821-25» σέλ. 44 κα «πολεμικς πιχειρήσεις 1825-27» σέλ. 46) περιλαμβάνονται τ πολεμικ γεγονότα κι ατ ποβαθμισμένα.
  • Παραθέτει χάρτες κακς κατασκευς (σέ. 29,37,44,48,65, κ.λπ) πο σ συνδυασμ μ παράθεση στοιχείων χωρς δομ κα συνοχή, μ παράθεση πιλεγμένων ποσπασμάτων στορικν πηγν, δηγον σ προσχεδιασμένα συμπεράσματα τος μαθητς προκαλώντας τους σ ρκετς περιπτώσεις σύγχυση:

Α. Στ σέλ. 62 (« κπαίδευση») ν ξεκιν παραθέτοντας στοιχεα π τν ναρξη το γώνα, ξαφνικ στν 4 παράγραφο περν στν περίοδο Καποδίστρια.

Β. Στ σέλ. 64 ν πρτα ναφέρεται στς «Μεγάλες Δυνάμεις», στ συνέχεια τς νομάζει «γγυήτριες Δυνάμεις» κα κατόπιν πανέρχεται στν πρτο χαρακτηρισμό.

Γ. Στ μάθημα «πολιτικς διεκδικήσεις 1843-1862» τν σέλ. 69-70 ν ναφέρεται σ περίοδο το 19 ο αώνα, στ σέλ. 70 περν στν πόμενο αώνα, μ εκόνα π τ Γουδ το 1909.

Δ. Στ χάρτη τς σέλ. 71 μ τς πεκτάσεις τς λλάδας, στ Δωδεκάνησα πάρχει χρονολογία 1948 ν στ λεζάντα ναφέρεται ς χρονικ περίοδος κείνη μεταξ 1832-1947. Στν διο χάρτη δν πάρχει τ τος νσωμάτωσης τς Κρήτης.

Ε. Στ σέλ. 73 πάρχει πιλεγμένο πόσπασμα π ργο το Χ. Τρικούπη, σύμφωνα μ τ ποο ν ο Βούλγαροι πάρουν τ Μακεδονία θ τος κσλαβίσουν λους, ν ν τν πάρουν ο λληνες «θ τος κάνουν λους λληνες», ν μ τν παράθεση στατιστικν πινάκων κα τ κατάλληλα ρωτήματα δηγον τ μαθητ στ συμπέρασμα τς μφισβήτησης το δικαιώματος τς λλάδας ν διεκδικήσει τ Μακεδονία.

 

  • Μ μία σειρ πιλεγμένων στοιχείων ποβαθμίζεται θωμανικ κατοχή, ν σ κάποιες περιπτώσεις παρουσιάζεται ς δεώδης συνθήκη γι τος λληνες:

Α. Στ σέλ. 16 ναφέρεται στν «λωση» τς Κωνσταντινούπολης π τος Λατίνους τ 1204, ν λίγο πι κάτω στν δια σελίδα στν «κατάληψη» τς Κωνσταντινούπολης π τος θωμανος τ 1453.

Β. σημειολογία το χάρτη ξιοποιεται γι ν μφανιστε θωμανικ κατοχ ς πιότερη κδοχή. τσι χάρτης τς διας σελίδας παρουσιάζει τ θωμανικ δάφη μ οδέτερο χρμα, ν μ ντονο χρμα τς λατινικς κτήσεις.

Γ. περιγραφ τς πηγς 2.8 τς σελίδας 19 εναι κραυγαλέα: «Ο Σουλτάνοι ταν κατακτον να βασίλειο μία παρχία διατηρον θαυμαστ τάξη. σο γι τ λαό, φήνεται ν ζε σύμφωνα μ τ θη κα τ θιμά του. Διατηρε τ γαθά του κα χει θρησκευτικ λευθερία». ρώτηση πο κολουθε τ πηγ διαμορφώνει τ συνείδηση τν μαθητν: «μ ποι τρόπο ντιμετωπίζουν ο Σουλτάνοι τς κατακτημένες περιοχς σύμφωνα μ τν πηγή»;

Δ. Στ σέλ. 22 ο συνθκες κπαίδευσης κατ τν θωμανικ περίοδο μφανίζονται ς δεώδεις.

Ε. Στ κείμενο τς σελίδας 30 κα στ μάθημα «θωμανικ ατοκρατορία: κμ κα παρακμ» παρουσιάζεται μία ξιδανικευμένη εκόνα τν θωμανν. Ατο εναι ο καλο ν ς κακο μφανίζονται ο διτες στος ποίους παραχωρον τν εσπραξη τν φόρων.

ΣΤ. Στ σέλ. 31 το διου μαθήματος παρουσιάζεται μία δανικ εκόνα τς Κωνσταντινούπολης μ λα του κόσμου τ γαθά. Πουθεν κατοχή, πουθεν πόνος.

Ζ. Στ σελίδα 32 κα στ μάθημα «ο μορφς ντίστασης» κτιμομε τι δν θ ποφύγουν τ σύγχυση ο μαθητές: φο μέχρι τώρα λα ταν δανικ μ τος θωμανούς, γι ποι λόγο ντιστέκονται ξαφνικ ο λληνες; Προφανς εναι χάριστοι.

 

  • Δν κολούθησε συγγραφικ μάδα πιστ σ κάθε περίπτωση τ Α.Π.Σ. (ναλυτικ Πρόγραμμα Σπουδν)πο ρίστηκε π τ Παιδαγωγικ νστιτοτο (ΠΔ 303/13-3-2003), πράγμα πο ταν ποχρέωσή της. Συγκεκριμένα:

Α. Στ σελίδα 3934 το παραπάνω ΠΔ κα στς θεματικς νότητες πο περιγράφονται ς ποχρέωση συγγραφς π τ συγγραφικ μάδα το βιβλίου, ναφέρεται θεματικ νότητα «Ο λληνες κφράζουν τος καημος κα τς λπίδες τος (κατ τν τουρκοκρατία)», στν ποία ντιστοιχε διδακτικς στόχος: «ν κτιμήσουν (ο μαθητς) τ ρόλο τν θρύλων, τν παραδόσεων κα τν συμβολισμν κατ τ χρόνια της σκλαβις στ διατήρηση τς διαιτερότητας τν λλήνων». Οτε νότητα ατ παρατίθεται, λλ οτε κα διδακτικς ατς στόχος προσεγγίζεται.

Β. Στν δια σελίδααναφερεται θεματικ νότητα «Σούλι, Μάνη κα Σφακι» ν μεταξ τν λλων διδακτικν στόχων ναφέρεται (στ σελίδα 3935 το ΠΔ) : «ν θαυμάσουν τν ρωισμ τν Σουλιωτισσν». θεματικ νότητα δν περιλαμβάνεται στ βιβλίο, παρ μόνο στ σελίδα 31 πάρχουν 3 σειρς γι Σούλι, Μάνη κα Σφακι κα στ παραθέματα μία πιστολ Σουλιωτν στν λ πασ στ σελίδα 33. Τίποτε λλο. διδακτικς στόχος δν προσεγγίζεται πουθενά, ν κα ναφέρεται σ γυνακες, γι τς ποες δείχνει μμονς στν προσπάθεια ναβάθμισης το ρόλου τος σ' λο σχεδν τ βιβλίο συγγραφικ μάδα.

Γ. Στ σελίδα 3938 το ΠΔ ναφέρεται, μεταξ τν λλων, θεματικ νότητα « Θράκη, Μικρ σία κα Πόντος, κέντρα κμαίου λληνισμο», ν στος διδακτικος στόχους ναφέρεται «ν κτιμήσουν (ο μαθητς) τ συμβολ το λληνισμο τν περιοχν τς Θράκης, τς Μ. σίας κα το Πόντου στν νάπτυξη το λληνικο κράτους». Οτε θεματικ νότητα παρατίθεται, οτε κα συγκεκριμένος διδακτικς στόχος προσεγγίζεται. ντ' ατν στ σελίδα 102 (στ πλαίσιο τς θεματικς νότητας γι τ Μικρασιατικ Καταστροφ) παρατίθενται 2 εκόνες π τν Πόντο, 1 π τ Σμύρνη κα 1 π τν Πρίγκηπο καθς κα μαρτυρία μίας Μικρασιάτισσας. Ατ δν εναι δυνατν ν καλύψουν τς λλείψεις πο περιγράφουμε.

 

Συνοπτικ κριτικ προσέγγιση το νέου διδακτικο γχειριδίου στορίας τς ΣΤ΄Δημοτικο (Πρτο μέρος)

Ν. ΛΥΓΕΡΟΣ – Α. ΠΑΥΛΙΔΗΣ

 

1H ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ .

-Στν 1 νότητα (« Ερώπη τ νεότερα χρόνια») Ο πηγς 1.19 κα 1.20 (κάτω) της σελίδας 10 κα 1.22 τς σελίδας 11, εναι κακς πεικονίσεις ν πάρχουν νάλογοι πίνακες.

 

- πηγ 1.24 τς σελίδας 12 («διακήρυξη τν δικαιωμάτων το νθρώπου κα το πολίτη»), στ τέλος τν ρθρων 3 κα 11 χει ποσιωπητικά. Τ σωστ εναι ν ντικατασταθον π γκύλες.

-Σελίδα 13: «Χάρτης δικαιωμάτων τς γυναίκας κα τς πολίτισσας». δ φαίνεται μμον στν ναφορ στς γυνακες κα στν παντ τρόπω προσπάθεια νάδειξης το ρόλου τους. Ο ναφορς εναι συνεχες σ' λο τ βιβλίο κα σ ρκετς περιπτώσεις φτάνουν σ κραία ρια.

-Σελίδα 13: Λάθος χονδροειδές: τίτλος τς πηγς 1.25: λυμπία ντ Γκοζ (1478-1793). Τν παρουσιάζει ς ν ζησε 315 τη.

-Σελίδα 14: πηγ 1.27 (βιτρουβιανς νθρωπος, ργο το Ντ Βίντσι) δν νταποκρίνεται στν τίτλο το μαθήματος (« Ερώπη τ νεότερα χρόνια»), Ντ Βίντσι πέθανε τ 1519, ν πηγ 1.28 («λωση τς Βαστίλης τ 1789») βρίσκεται στ σωστ πλαίσιο. Ατ θ προκαλέσουν σύγχυση στ μαθητή.

- Σελίδα 15: Τ σύμβολο τς 2 ς νότητας (τ κάστρο τν ωαννίνων;) σαφς κα νεπιτυχές.

-δια σελίδα: ν στν ρχ καθς κα στν ρχ το χρονολογίου ναφέρεται στος «θωμανούς», λίγο πι κάτω στ χρονολόγιο ναφέρεται στος «θωμανος Τούρκους». Τέτοιες ναφορς προκαλον σύγχυση στος μαθητές.

-Σελίδα 16: Προσπάθεια παρουσίασης τς θωμανικς κυριαρχίας ς πιότερης κδοχς: ν ναφέρεται στν «λωση» τς Κωνσταντινούπολης π τος Λατίνους τ 1204, στ συνέχεια ναφέρεται στν κατάληψη τς Κωνσταντινούπολης π τος θωμανος τ 1453.

-Σελίδα 16: πηγ 2.2. (κάτω) μ τς λατινικς κα θωμανικς κτήσεις το 15ου

 

 

αώνα. Τ οδέτερο χρμα τν θωμανικν δαφν φαίνεται ς πιότερη κδοχ σ σχέση μ τ ντονο χρμα τν λατινικν κτήσεων.

-δια σελίδα, στ χρονολόγιο κάτω: τί σημαίνει «νάκτηση τς Πελοποννήσου» κα π ποιόν;

-Σελίδα 18: χρονολόγιο κάτω: πάρχει ναφορ στν παραχώρηση προνομίων κα στν ργάνωση τν λληνικν κοινοτήτων. Θ ταν πλρες ν σ' λο τ μκος το χρονολογίου περιλάμβανε κα τν θωμανικ κατοχή.

-Σελίδα 19: πηγ 2.8. (κάτω) εναι παράδεκτη κα δηγε στν ξιδανίκευση τς θωμανικς περιόδου:

 

ντ Μπρβ πρεσβευτς τς Γαλλίας στν Κωνσταντινούπολη (1590-1606), πρς τ βασιλιάΛουδοβικο ΙΓ΄

«Ο σουλτάνοι συνηθίζουν, ταν κατακτον να βασίλειο µα παρχία ν διατηρον θαυµαστ τάξη. Δηµεύουν τς περιουσίες τς κκλησίας κα τν πολεµιστν πο πεσαν στ µχη κα φσικ λα τ γαθ το ττηµένου γεµόνα. σο γι τ λαό, φήνεται ν ζε σύµφωνα µ τ θη κα τ θιµά του. Διατηρε τ γαθά του κα χει θρησκευτικ λευθερία.»

 

 

 

-Σελίδα 20: («οκονομία κα παγγέλματα») στν τελευταία παράγραφο γράφει τι μετ τ Συνθήκη το Κιουτσοκ Καϊναρτζ τ λληνικ πλοα κινονται «μ περισσότερη νεση», δν ξηγε μως τι «περισσότερη νεση» φείλεται στν ττα τς θωμανικς ατοκρατορίας.

-Σελίδα 21: κπαίδευση παρουσιάζεται ν βρίσκεται σ' να δεδες πλαίσιο.

-Σελίδα 25: Στν τρίτη ρώτηση ναφέρεται ξαφνικ – γι πρώτη φορ στος «πόδουλους λληνες». Ατ σ σχέση μ τ προηγούμενα θ προκαλέσει σύγχυση.

-Σελίδα 26: Κρητικ ναγέννηση θ πρεπε ν ναβαθμιστε περισσότερο. Πι κοντ στν πραγματικότητα εναι ρος «χρυσς αώνας» τς Κρήτης (Κορνάρος, Χορτάτζης, Θεοτοκόπουλος).

-Σελίδα 27: Εναι λάθος τι «θυσία το βραμ» εναι ργο το Κορνάρου. δ κα χρόνια χει πορριφθε σχυρισμς ατός. συγγραφέας το ργου παραμένει γνωστος.

-Σελίδα 28: Πρόσφατα ορτάστηκαν τ 500 χρόνια λληνικς παρουσίας στ Βενετία. Συνεπς εναι λάθος ν φαίνεται τι ο λληνικς παροικίες, κτς τν λλων κα στ Βενετία, δημιουργονται στς ρχς το 18 ο αώνα

-Σελίδα 30: ξιδανικεύεται εκόνα τν θωμανν: Ατο εναι καλοί, ν ς κακο μφανίζονται ο διτες, στος ποίους παραχωρεται π τ κράτος τ δικαίωμα τς εσπραξης τν φόρων:

 

θωµανικ Πύλη ναγκάζεται ν παραχωρήσει τν εσπραξη τν φόρων σ διτες κα χι σ παλλήλους το κράτους. Ο διτες ατο συχν παραβιάζουν τ νόµο, δικον τος πηκόους κα πλουτίζουν σ βάρος τους.

 

-Σελίδα 31: Τόσο στν εκόνα 2.37, σο κα στν πηγ 2.38, παρουσιάζεται μία δεώδης εκόνα τόσο τς γορς, σο κα γενικά της ζως στν Κωνσταντινούπολη. κε πάρχουν λα του κόσμου τ γαθά, πουθεν κατοχή, σκλαβι κα πόνος.

-Σελίδα 32: («μορφς ντίστασης»). ν μέχρι τώρα λα παρουσιάζονται δανικά, ξαφνικ μφανίζονται ο λληνες ν ντιστέκονται. Θ εναι δύσκολο γι τ μικρ μαθητ ν' ποφύγει τ σύγχυση. Δύο κόμη παρατηρήσεις:

1. Ο ξεγέρσεις μφανίζονται, κατ τος συγγραφες, μόνο ταν ο θωμανο χουν πόλεμο μ λλους. χι ς ποτέλεσμα τν συνθηκν πο βιώνουν ο λληνες.

2. δράση τν κλεφτν « θεωρεται » κα δν « εναι » μορφ ντίστασης.

-Σελίδα 34-35: Ο περβολικς κα σύμμετρες ναφορς στ θούριο δν χουν μεγάλη ξία. Πολ σημαντικότερη εναι «χάρτα», που κυρίως ντανακλται τ ραμα το Ρήγα.

-Σελίδα 41: ρος «κεντρικ ρχ» λλις παρουσιάζεται στ κείμενο, λλις στ γλωσσάριο.

-Σελίδα 46: ρισμς τς «ξόδου» το Μεσολογγίου, χωρς λλα σχόλια:

 

ξοδος το Μεσολογγίου:

κίνηση τν πολιορκηµένων λλήνων ν βγον π΄ τ φρούριο το Μεσολογγίου κα ν λύσουν τσι τν σφυκτικ πολιορκία τν θωµανν

 

  

 -Σελίδα 48: Χάρτης 3.24: ποιότητα το χάρτη, μ τ εδιάκριτα pixels , πολ χαμηλή. συμβολισμς μ τς πινέζες ποτυχημένος.

-Σελίδα 49: πηγ 3.26 (κάτω). Ο γωνιστς το 21 μφανίζονται ν ψηφίζουν στν ΄ θνοσυνέλευση, λλ τ χέρια τους…. δν φαίνονται.

-Σελίδα 50: («μορφς το 21»). Ο γωνιστς μφανίζονται ς « ο νθρωποι τν πλων».

-Σελίδα 54: τίτλος «Ο σχέσεις μ τν Ερώπη» δν τίθεται σ σωστ βάση. ρθότερος θ ταν τίτλος: « Ερώπη σ σχέση μ τν λλάδα».

-Σελίδα 55: Στν 3 παράγραφο ντ « Πτώση το Μεσολογγίου», τ στορικ γεγονς θ κφραζόταν ρθότερα ς « λωση», « ξοδος».

-Σελίδα 57: πηγ 3.48, που παρουσιάζεται «χ το Ναυαρίνου», παράλληλα ναφέρεται «τιμ 2 φράγκα». Γι ποι λλο λόγο ραγε ναφέρεται τιμή;

- Σελίδα 58: μάθημα 11 («Συνθκες ζως κατ τ διάρκεια το γώνα»). δ πάρχουν 4 παράγραφοι, π τς ποες ο 3 πρτες ναφέρονται στν γώνα κα 4 ρχίζοντας «μετ τ τέλος τς πανάστασης» δείχνει σν ν σχετίζονται μ τν πανάσταση μόνο σα περιγράφονται στς 3 παραγράφους.

-Σελίδα 60: Δν ναφέρει ποιο ταν ο πολιτικο ντίπαλοί του Καποδίστρια.

-Σελίδα 62: πηγ 3.57 (κάτω). κάτοψη λληνικο κα λληλοδιδακτικο σχολείου εναι σαφς κα δν λέει τίποτε στος μαθητές.

-Σελίδα 64: Πρτα ναφέρονται ο «Μεγάλες Δυνάμεις», στ συνέχεια «γγυήτριες Δυνάμεις» κα μετ πανέρχεται στν πρτο χαρακτηρισμό.

-δια σελίδα, γλωσσάριο: ρισμς τν «δαφικν διεκδικήσεων» κα στ συνέχεια: «δ, τ λληνικ κράτος», φαίνεται κατανόητο (κάτω):

 

δαφικς διεκδικήσεις:

ο περιοχές, τ δάφη πο ζητάει να κράτος µα µάδα. δ, τ λληνικ κράτος

 

  

- Σελίδα 71: πηγ 4.9 (Χάρτης πέκτασης τν λληνικν συνόρων 1832-1947), ν στ Δωδεκάνησα χρόνος νσωμάτωσης εναι τ 1948.

-Σελίδα 72: (κάτω). φο παρατίθενται στατιστικ στοιχεα κα χάρτες πο ναφέρονται στν περιοχ κα τν ποχή, τίθεται τ ρώτημα πο φαίνεται κάτω. πάντηση βέβαιά του μαθητ εναι ατονόητη. τσι θ μφισβητηθε τ δικαίωμα τς λλάδας ν διεκδικήσει τ Μακεδονία. χει σημασία τ πς τίθενται τ ρωτήματα. ν ρώτηση ταν: «Ποι πληθυσμιακ μάδα πλειοψηφε συντριπτικ στς περιοχς ατές;», τότε φυσικ πάντηση θ ταν « λληνικ»

 

- Πληθυσµς Θεσσαλίας κατ τ 1881

Χριστιανο 266.688

Μουσουλµάνοι 24.165

βραοι 3.140

 

 Σύνολο 293.993

Σχολεα στ βιλαέτια Θεσσαλονίκης κα Μοναστηρίου 1903

λληνικ 998

βουλγαρικ 561

ρουµανικ 49

σερβικ 53

 

 

  

Ο περιοχς πο εναι κοντ στ λληνικ σύνορά του 1864 & το 1881 κατοι-

κονται µνο π λληνικος πληθυσµος ;

-Σελίδα 73: πηγ 4.14, που παρατίθεται προσεκτικ πιλεγμένο πόσπασμα λόγου το Τρικούπη (κάτω):

 

Χαρίλαος Τρικούπης ναφέρει (1880):

«… ταν λθη µγας πόλεµος Μακεδονία θ γίνη λληνικ βουλγαρικ κατ τν νικήσαντα. ν τν λάβωσιν ο Βούλγαροι δν µφιβάλλω τι θ εναι κανο ν κσλαβίσωσι τν πληθυσµν µχρι τν θεσσαλικν συνόρων. ν µες τν λάβωµεν, θ τος κάνωµεν λους λληνας …»

 

4.14

 

 Τ ρώτημα πρς τος μαθητς πο κολουθε: «Ποιο διεκδικον τ Μακεδονία σύμφωνα μ τν πηγή;», δείχνει καθαρά τους στόχους τς συγγραφικς μάδας.

Μ τν πιλεκτικ παράθεση στοιχείων, σ' λο τ βιβλίο, διαμορφώνεται να πλαίσιο προπαγάνδας. Ο μαθητς μπαίνουν σ' να προδιαγεγραμμένο δόγμα πο τος δηγε στν πιθυμητ πάντηση.

-Σελίδα 86: Στν 4 παράγραφο, ναφέρει μεταξ τν κορυφαίων λογοτεχνν το 19 ο αώνα τος Σολωμό, Παλαμά, Παπαδιαμάντη, λισσάβετ Μαρτινέγκου (!!!) κα Καλλιρόη Παρρέν (!!!).

-Σελίδα 89: (« λλάδα νεξάρτητο κράτος»). Στν ρχ ναφέρεται στ «λληνικ ζήτημα», βλέποντας τσι τν λλάδα π τν πλευρ τν λλων. Στ συνέχεια λλάδα παρουσιάζεται ς νεξάρτητη π τος θωμανούς, χι μως κα π τος γγλους, Γάλλους, κλπ, μπερδεύοντας τσι τ ζήτημα τς νεξαρτησίας μ' ατ τς ξάρτησης.

-Σελίδα 94: («Βαλκανικο πόλεμοι»). Στν πρώτη παράγραφο (κάτω) ο λληνες μφανίζονται ν διεκδικον θωμανικ δάφη, ν στ δεύτερη ν «πελευθερώνουν» σημαντικς λληνικς πόλεις. Πρόκειται γι ντίφαση

  

Στς ρχς τς δεκαετίας το 1910 ρχίζει µα προσπάθεια συνεννόησης ναµεσα στ βαλκανικ κράτη. Στόχος τος εναι ν διεκδικήσουν τ δάφη τς θωµανικς Ατοκρατορίας στ Βαλκανικ χερσόνησο. τσι, πογράφονται συνθκες συµµαχίας µταξ τς Σερβίας, το Μαυροβουνίου, τς Βουλγαρίας κα τς λλάδας.

O ΄ Βαλκανικς πόλεµος, ναµεσα στος συµµάχους κα τν Τουρκία, ξεσπ τν κτώβριο το 1912. Ο πολεµικς πιχειρήσεις, τόσο στ στερι σο κα στ θάλασσα, εναι σκληρές. λληνικς στρατς καταλαµβάνει δάφη τς Μακεδονίας κα τς πείρου. πελευθερώνει σηµαντικς πόλεις, πως Θεσσαλονίκη κα τ ωάννινα. λληνικς στόλος καταλαµβάνει πίσης πολλ νησι το νατολικο Αγαίου. Τ 1913, µ τ συµµετοχ τν Μεγάλων Δυνάµεων πογράφεται στ Λονδίνο µα

 

  

-Σελίδα 95: χάρτες 5.12 κα 5.13 πάρχει χρωματικ συνέπεια: Τ Δωδεκάννησα παρουσιάζονται μ διαφορετικ χρμα (ντονο), ν τ θωμανικ δάφη μ οδέτερο κίτρινο (πιότερη κδοχή).

-Σελίδα 96: πηγ 5.17 (κάτω): Στατιστικς πίνακας πληθυσμο τς Θεσσαλονίκης, που ο βραοι μφανίζονται ν ξεχωρίζουν κα μ γραμμ π τς πόλοιπες θνικς μάδες

 

Πληθυσµς τς Θεσσαλονίκης σύµφωνα µ τν πογραφ το 1913

βραοι 61.439 38,9%

Μουσουλµάνοι 45.889 29,1%

λληνες 39.956 25,3%

λλοι 10.605 6,7%

Σύνολο 157.889 100%

Πηγή:·Ρακτιβν Κ., γγραφα κα σηµειώσεις κτης πρώτης λληνικς διοικήσεως τς Μακεδονίας

(1912-13)

 

   

-Σελίδα 100: («Μικρ σία: κστρατεία κα καταστροφή»). ν στν 1 παράγραφο λλάδα «κερδίζει» τ διοίκηση τς περιοχς Σμύρνης στ συνέχεια προχωρ στν «κατάληψή» της. Πουθεν δν ναφέρεται πυρπόληση τς πόλης. Στ συνέχεια ναφέρεται στν προσπάθεια κατάληψης τς γκυρας, ξισώνοντας τσι δύο τελείως διαφορετικς περιπτώσεις.

-Σελίδα 101: Παρατίθενται δύο ντελς σύμμετρες πόψεις γι τν κατάληψη τς Σμύρνης: Το Κεμλ κα νς λληνα, το λέξη λεξίου. Καλεται μαθητς ν συγκρίνει τς δύο πόψεις

 

λέξης λεξίου, κάτοικος τς Σµύρνης, φηγεται:

« Δύο Μαΐου το 1919 γινε λληνικ Κατοχή. […] ζησα τς ξέχαστες στιγµς τς λευτερις. […] ργότερα µθαµε τι φάλαγγα τν εζώνων µπαινε στν πλατεία το διοικητηρίου κα τν χτύπησαν π τ ρχηγεο τς χωροφυλακς, π τς φυλακές, π τν τουρκικ συνοικία. […] Τ τάγµατα εζώνων σταµάτησαν τν ντίσταση. Κοντ στ σπίτι µς βρισκόταν τ γήπεδο το θλητικο µίλου "πόλλων Σµύρνης", κε εχε στρατοπεδεύσει λληνικς στρατός. µτέρα µο π νθουσιασµ κι γάπη γι τ νέα παλικάρια µο δινε κα τος πήγαινα, µζ µ λλα παιδιά, διάφορα κλεκτ τρόφιμα.

Κεµλ ναφέρει (1919):

« λληνικ κατοχ τς Σµύρνης, το

µοναδικο λιµανιο κα κοσµήµατός της

[...] Τουρκίας ποχρεώνει τ τουρκικ -

θνς ν ναλάβει τς εθύνες το πέναντι

στν στορία...»

Αναφέρω τς ντιδράσεις τν λλήνων µ

τν ποβίβαση το λληνικο στρατο

στ λιµάνι τς Σµύρνης.

Συγκρίνω τς ντιδράσεις ατς µ τς

σκέψεις το Κεµάλ.

 

  

-Γενικ στς σελίδες πο ναφέρονται στ Μικρ σία, τόσο τ κείμενα, σο κα ο πηγές, πουθεν δν δικαιολογον τν ρο «καταστροφή».

 

Συνοπτικ κριτικ προσέγγιση το νέου διδακτικο γχειριδίου στορίας τς ΣΤ΄Δημοτικο

Ν. ΛΥΓΕΡΟΣ – Α. ΠΑΥΛΙΔΗΣ

ΜΕΡΟΣ 2°

-Μέσα σ να μάθημα («Μικρασία: κστρατεία κα καταστροφ») γίνεται γωνιώδης προσπάθεια ν …χωρέσουν φ νς μν ο θεματικς νότητες πο προβλέπει τ ναλυτικ Πρόγραμμα (ΦΕΚ τ. Β΄, ΠΔ 303/13-3-2003, σελίδα 3938): « Θράκη, Μικρ σία κα Πόντος, κέντρα κμαίου λληνισμο», « μικρασιατικς πόλεμος καταλήγει σ ττα τν λλήνων», φ τέρου δ ν προσεγγιστον ο προβλεπόμενοι στν δια σελίδα διδακτικο στόχοι: «Ν κτιμήσουν (ο μαθητς) τ συμβολ το λληνισμο τς Θράκης, τς Μ. σίας κα το Πόντου στν νάπτυξη το λληνικο κράτους», «ν γνωρίσουν τ κυριότερα γεγονότα το μικρασιατικο πολέμου», «ν κατανοήσουν στορικς ννοιες, πως: συνθήκη, σύμμαχοι, θνικ συμφορά, ν κάνουν συσχετισμος κα ν δηγονται σ γενικεύσεις» κα «ν κατανοήσουν τος λόγους πο δήγησαν στ μικρασιατικ καταστροφή». κτιμομε τι πρόκειται γι μία φιλότιμη προσπάθεια ποφυγς ναφορν σ κορυφαία στορικ δεδομένα τς νεότερης λλάδας. Σ' ατ τ πλαίσιο θ ταν περβολ προφανς ν παιτήσουμε τς ναφορς πχ στν (θεμελιωμένη πλέον σ ργα μ χιλιάδες τεκμήρια πως πχ στ 14τομο ργο το Καθηγητ Κ. Φωτιάδη) γενοκτονία τν λλήνων το Πόντου, στω σ πτυχς τς ζως τν λλήνων στ μικρασιατικ χρο, γι ν προσεγγιστον στω ο προαναφερθέντες διδακτικο στόχοι. ντ' ατν παρατίθενται: α) Στ σελίδα 101 ποψη το Κεμλ γι τν κατοχ τς Σμύρνης (κάτω, που φαίνεται πλήρης γνοια π τος συγγραφες τς τουρκικς πραγματικότητας μ τν νακάλυψη π τν διο «τουρκικο θνους» ν τει 1919, διαφορετικ ο συγγραφες μλλον θ πέλεγαν λλη πηγή):

 

Κεµλ ναφέρει (1919):

« λληνικ κατοχ τς Σµύρνης, το µναδικο λιµανιο κα κοσµήµατός της [...] Τουρκίας ποχρεώνει τ τουρκικ θνος ν ναλάβει τς εθύνες το πέναντι στν στορία...»

 

 

β) Στ γλωσσάρι τς σελίδας 100 (κάτω) μία ξιδανικευμένη εκόνα το Κεμλ (κα μάλιστα τατούρκ) :

 

Κεµλ τατούρκ:

γέτης το πελευθερωτικο γώνα τν Τούρκων κα µτέπειτα πρόεδρος τς Τουρκικς Δηµοκρατίας

 

 

 

γ) Στ σελίδα 102, 2 εκόνες π τν Πόντο (Φροντιστήριο Τραπεζούντας κα  

εκόνα (πάνω) μ τ λεζάντα «Χορς Ποντίων στν Τραπεζούντα. Κάρτα τν ρχν το 20 ο αώνα», παρουσιάζοντας τσι τν εθυμη, λαογραφικ πλευρ το ποντιακο λληνισμο, ν ο διοι ο Γάλλοι στν κάρτα ατ δίνουν μάθημα κα σέ μας: μεγεθύνοντας τν εκόνα ατή, διαβάζουμε τ γαλλικ λεζάντα: «νθύμιο Τραπεζούντας. θνικς χορς ‘‘Σέρρα''».

γ) Στν δια σελίδα (102) εκόνα τς Πριγκήπου, δ) μία εκόνα π πίσω κα λίγο ψηλά της Εαγγελικς σχολς Σμύρνης κα στ βάθος το ναο το γίου Γεωργίου, που δίδεται ασθηση τς ποβάθμισης τς λληνικς παρουσίας στ «Γκιαορ σμρ» (τ «Σμύρνη τν πίστων» ) πως τν νόμαζαν ο θωμανο κα ) μαρτυρία μίας Μικρασιάτισσας στν δια σελίδα.

Μ' ατ οτε ο θεματικς νότητες παρατίθενται, οτε ο διδακτικο στόχοι το ναλυτικο προγράμματος προσεγγίζονται.

-Στ σελίδα 103 τ μάθημα ρχίζει πως φαίνεται κάτω κα στ συνέχεια στ γλωσσάρι τς διας σελίδας ν ναμένουμε να ρισμ τς «Μικρασιατικς καταστροφς, ς τέτοια ρίζεται πάλι λληνικ ττα στ Μικρασία:

Μ τν ττα τν λληνικν στρατιωτικν δυνάµεων στ Μικρ σία, τ 1922, κα τ Μικρασιατικ Καταστροφ

 

µικρασιατική καταστροφή: νοµάζεται λληνικ ττα στ Μικρασία

 

-Στν εκόνα 5.39 τς διας σελίδας, ν κα φαίνεται Σμύρνη ν καίγεται, στ σχετικ λεζάντα δν πάρχει οτε παινιγμς γι τν πυρπόληση τς πόλης.

- σελίδα 104, πηγ 5.43 (κάτω), ν κα ναφέρεται στν ξοδο τν προσφύγων π τ Μικρασία, μως ς τόποι προέλευσης τν προσφύγων παρουσιάζονται κα Βουλγαρία κα Ρωσία κα «Διάφοροι τόποι»:

Τόπος προέλευσης τν προσφύγων

Μικρ σία 626.954

Θράκη 256.635

Πόντος 182.169

Κωνσταντινούπολη 38.458

Βουλγαρία 49.027

Ρωσία 58.526

?άφοροι τόποι 10.080

Σύνολο 1.221.849

Πηγή: Πετσάλης Α., δηµοσιονοµικ ντιµετώπι-

σς το προσφυγικο προβλήµατος, θήνα 1930,

 

 

-Στ σελίδα 105, στς εκόνες 5.45 κα 5.46 (που ποτυπώνονται εκόνες Μικρασιατν προσφύγων στν λλάδα), πραγματικότητα τν λλήνων παρουσιάζεται πολ πι σκληρ σ σύγκριση μ τς εκόνες κατ τν καταστροφ στ χρο τς Τουρκίας. Παρουσιάζεται δηλαδ τ ποτέλεσμα κα χι ατία τς καταστροφς.

-Στ χρονολόγιό της σελίδας 106 (μάθημα: «Κοινωνία κα κράτος στ Μεσοπόλεμο»), Μεταξς μφανίζεται στ διο πίπεδο μ τ Χίτλερ κα τ Μουσολίνι. μως στν πραγματικότητα βρίσκεται σ λλο πλαίσιο. Θ μποροσε πχ ν βρίσκεται στ διο πίπεδο μ τν Παπαδόπουλο. Δν προκάλεσε πολέμους κα δειν σ λλους λαος πως ο λλοι δύο.

-Σ' λη τ σελίδα 107 ποτυπώνεται νιαρ μμον στς γυνακες κα στ ρόλο τους, πο χαρακτηρίζει λο τ βιβλίο (« διεκδίκηση τς γυναικείας ψήφου»).

-Σελίδα 109 («Ο Β΄Παγκόσμιος πόλεμος»): ρίψη τς τομικς βόμβας στ Ναγκασάκι κα τ Χιροσίμα τοποθετεται στ διο πίπεδο μ τ λοκαύτωμα τν βραίων. στόχος εναι πολιτικς κι χι πραγματικός: ν πλήξει τος μερικανούς.

-Σελίδα 112 («Κατοχή, ντίσταση, μφύλιος»): Πουθεν δν ναφέρεται Ε.Λ.Α.Σ.

-δια σελίδα, στ χρονολόγιο: π τυπογραφικ λάθος, μφύλιος πόλεμος στν λλάδα μφανίζεται ν κράτησε… 17.000 περίπου χρόνια (1946-19449).

-Σελίδα 118 (« στρατιωτικ δικτατορία»): Στ χρονολόγιο πουσιάζει παντελς ναφορ σ' να κορυφαο θνικ ζήτημα, πο συνδέεται μ τ δικτατορία: εσβολ στν Κύπρο.

-Σελίδα 121 («Τ κυπριακ ζήτημα»): Παρουσιάζεται (κάτω) δημιουργία το ψευδοκράτους ν γινε χι τ 1983 πο εναι τ σωστό, λλ τ 1974. π πλέον ποψη περ «διχοτόμησης» το νησιο πο πίσης μφανίζεται στ κείμενο (κάτω) δν εναι ντικειμενική, χει μία συγκεκριμένη πολιτικ

Τν ούλιο το 1974, λληνικ χούντα προσπαθε µ πραξικόπηµα ν νατρέψει τν πρόεδρο τς Κυπριακς ?µοκρατίας. Τουρκία εσβάλλει τότε στν Κύπρο κα τ στρατεύµατά της καταλαµβάνουν τ βόρειο τµήµα το νησιο. Σχηµατίζουν κε να τουρκοκυπριακ κράτος, τ ποο δν ναγνωρίζεται π τ διεθν κοινότητα. Μεγάλος ριθµς λληνοκυπρίων κτοπίζεται βίαια κα τ νησ διχοτοµεται.

 

 προέλευση. ποστηρίχθηκε πχ τι σοι δν ποδέχθηκαν τ σχέδιο νν γι τν Κύπρο, προτιμον τ διχοτόμηση. μως τ 2004 ντάχθηκε στν ΕΕ Κύπρος ς νιαο κράτος. Συνεπς ρος «διχοτόμηση» δν σχύει.

-Σελίδα 122, εκόνα 5.100. Ο Κύπριοι γωνιστς μφανίζονται ν κτελονται. μως στν πραγματικότητα χι πλς κτελονται, λλ παγχονίζονται π τος γγλους.

-Γενικ σ' λες τς ναφορς στ κυπριακό, δν πάρχει πουθεν πεικόνιση μ τος Τούρκους εσβολες.

ρώτημα τς Σύνθεσης στ τέλος τς σελίδας 123 (κάτω) ξισώνει τ

 

Ποις εναι ο συνέπειες το πραξικοπήματος κα τς εσβολς τουρκικν στρατευµάτων στν Κύπρο;

πραξικόπημα μ τν τουρκικ εσβολή. Πρόκειται γι φελ περαπλούστευση.

 

 

 

 

 

http://www.antibaro.gr