Δύο επιπλέον ανακρίβειες του βιβλίου Ιστορίας της Στ'
Δημοτικού
Χρήστος Ζαφειρόπουλος
Αντίβαρο, Μάρτιος 2007
Οι ελληνικές κοινότητες κατά
την οθωμανική κυριαρχία σελ. 19
Πρώτη ανακρίβεια:
Ο ντε Μπρεβ πρεσβευτής της
Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη (1590-1606) προς τον βασιλιά Λουδοβίκο
ΙΓ
Ο Louis XIII
η Λουδοβίκος ΙΓ έγινε βασιλιάς της Γαλλίας όταν
δολοφονήθηκε ο πατέρας του Henri IV το 1610
και βασίλευσε μέχρι το 1643. Επομένως μέσα στο διάστημα 1509-1606
δεν ήταν δυνατόν ο Γάλλος πρέσβης να αναφέρεται στον Λουδοβίκο ΙΓ.
Δεύτερη ανακρίβεια:
«Οι σουλτάνοι συνηθίζουν όταν κατακτούν ένα
βασίλειο
.. Διατηρεί τα αγαθά του και έχει θρησκευτική ελευθερία».
Δεν αναφέρουν ότι μέσα στις άλλες εμπορικές
συμφωνίες με την Οθωμανική Αυτοκρατορία που σύναψε ο εν λόγω
εκπρόσωπος της Γαλλίας στις 20/5/1604 υπήρχε και η συμφωνία της
ελεύθερης πρόσβασης των προσκυνητών στους Αγίους Τόπους για τους
υπηκόους του Γάλλου βασιλιά και των συμμάχων του. Η συμφωνία αυτή
είχε σαν αποτέλεσμα την εξάπλωση του Καθολικισμού στις χώρες της
Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Επομένως ο κ. πρέσβης καλά έκανε να μιλήσει με
τα καλύτερα λόγια για την Οθωμανική Διοίκηση.
However, religion was
not the object of a formal convention between France and Turkey
prior to 1604, when
Henry IV of France secured from
Ahmad I the insertion, in the capitulations of
20 May, of two clauses relative to the protection of pilgrims
and of the religious in charge of the church of the Holy Sepulchre.
The following are the relevant clauses of the treaty: "Article IV.
We also desire and command that the subjects of the said Emperor
[sic] of France, and those of the princes who are his friends and
allies, may be free to visit the Holy Places of Jerusalem, and no
one shall attempt to prevent them nor do them injury"; "Article V.
Moreover, for the honour and friendship of this Emperor, we desire
that the religious living in Jerusalem and serving the church of
Comane [the Resurrection] may dwell there, come and go without let
or hindrance, and be well received, protected, assisted, and helped
in consideration of the above." It is noteworthy that the same
advantages are stipulated for the French and for the friends and
allies of France, but for the latter in consideration of, and at the
recommendation of France.
The result of this
friendship was the development of the Catholic missions, which began
to flourish through the assistance of
Henry IV Bourbon and his son
Louis XIII Bourbon and through the zeal of the French
missionaries. Before the middle of the seventeenth century, various
religious orders (Capuchin,
Carmelite,
Dominican,
Franciscan and
Jesuit) were established, as
chaplains of the French
ambassadors and
consuls, in major Ottoman
cities (Istanbul, Alexandria, Smyrna, Aleppo, Damascus etc.),
Lebanon and the islands of the Aegean Archipelago. They assembled
the Catholics to instruct and confirm them in the Catholic faith,
opened schools to which flocked the children of all rites, relieved
the spiritual and corporal miseries of the Christians in the
frightful Turkish prisons, and nursed the pest-stricken, which last
office made many martyrs of charity.
http://en.wikipedia.org/wiki/Capitulations_of_the_Ottoman_Empire
|