Κατηγορίες άρθρων

 Η διπλωματία των σχολικών βιβλίων

Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Εκδηλώσεις
Οπτικοακουστικό
υλικό
Δελτία
Ενημέρωσης
Ιστολόγιο
Αντίβαρου
ʼγρα γραπτών
Πρόσφατα κείμενα
Με χρονολογική σειρά.
Δελτίο ενημέρωσης!
Εγγραφή Διαγραφή
Συγγραφείς

Αθανάσιος Γιουσμάς
ʼθως Γ. Τσούτσος
ʼκης Καλαιτζίδης
Αλέξανδρος Γερμανός
Αλέξανδρος-Μιχαήλ Χατζηλύρας
Αλέξανδρος Κούτσης
Αμαλία Ηλιάδη
Ανδρέας Σταλίδης
Ανδρέας Φαρμάκης
Ανδρέας Φιλίππου
Αντώνης Κ. Ανδρουλιδάκης
Αντώνης Λαμπίδης
Αντώνης Παυλίδης
Απόστολος Αλεξάνδρου
Απόστολος Αναγνώστου
Αριστείδης Καρατζάς
Αχιλλέας Αιμιλιανίδης
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζούκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Ν. Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Αγελόπουλος
Βίας Λειβαδάς
Βλάσης Αγτζίδης
Γεράσιμος Παναγιωτάτος-Τζάκης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιάννης Τζιουράς
Γιώργος Αλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντάς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Λόης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Αλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτριος Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιός
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ειρήνη Στασινοπούλου
Ελένη Lang - Γρυπάρη
Ελευθερία Μαντζούκου
Ελευθέριος Λάριος
Ελλη Γρατσία Ιερομνήμων
Ηλίας Ηλιόπουλος
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ορέστης Γ. Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ιωάννης Μιχαλόπουλος
Ιωάννης Χαραλαμπίδης
Ιωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβός
Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου Σταμπουλής
Κωνσταντίνος Ναλμπάντης
Κωνσταντίνος Ρωμανός
Κωνσταντίνος Χολέβας
Λαμπρινή Θωμά
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Εγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Λυγερός
Νίκος Παπανικολάου
Νίκος Σαραντάκης
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ανανιάδης
Παναγιώτης Ήφαιστος
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ελευθερίου
Πάνος Ιωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παύλος Βαταβάλης
Σοφία Οικονομίδου
Σπυριδούλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλάς
Χρήστος Ανδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρός
Χρήστος Κορκόβελος
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρήστος Σαρτζετάκης
Χριστιάνα Λούπα
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χρύσανθος Λαζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Οι απόψεις σας είναι ευπρόσδεκτες!
 

 


Η διπλωματία των σχολικών βιβλίων

Κωνσταντίνος Χολέβας

Αντίβαρο, Απρίλιος 2007




Στις 4 Φεβρουαρίου 2000 υπεγράφη μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας Μορφωτική Συμφωνία με στόχο να απαλειφθούν οι υπερβολικές αναφορές στα σχολικά βιβλία της μιάς χώρας σχετικά με την άλλη. Η ιδέα εκ πρώτης όψεως δεν είναι κακή. Στην πράξη, όμως, κατέληξε σε μία μονομερή διαγραφή σοβαρών κεφαλαίων και γεγονότων από τα ελληνικά βιβλία Ιστορίας την ώρα που η Τουρκία δεν έχει κάνει το παραμικρό βήμα καλής θελήσεως. Κάθε λογικός και δημοκρατικός άνθρωπος επιθυμεί την ειρηνική συνύπαρξη με τους γείτονές μας. Όμως η καλή γειτονία δεν σημαίνει εθνική αμνησία και αλλοίωση ιστορικών γεγονότων. Η ύλη και η γενικότερη φιλοσοφία που διέπει το νέο βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού δείχνει ότι ορισμένοι έλληνες συγγραφείς και ιστορικοί αποφάσισαν να εξωραϊσουν τους Οθωμανούς και τους Νεοτούρκους, να σβήσουν κάθε έγκλημα και γενοκτονία που διεπράχθη κατά του Ελληνισμού, να διαγράψουν μάχες, ηρωισμούς και θυσίες και γενικά να γράψουν μία Ιστορία με το σκεπτικό « να μην κακοκαρδίσουμε τους Τούρκους» .

Όπως θα ανέμενε κάθε σοβαρός παρατηρητής των ελληνοτουρκικών σχέσεων, η ʼγκυρα όχι μόνο δεν τήρησε την αρχή της αμοιβαιότητος, αλλά αντιθέτως συνεχίζει την εθνικιστική προπαγάνδα μέσω του σχολείου. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάθε συζήτηση Ελλήνων και Τούρκων εκπαιδευτικών για τα σχολικά βιβλία οι Τούρκοι συζητούν μόνο για τα βιβλία Ιστορίας και Γεωγραφίας και σκοπίμως δεν θέτουν προς συζήτησιν τα βιβλία του μαθήματος Εθνικής Ασφαλείας. Το μάθημα αυτό διδάσκεται στο Λύκειο από ένστολο αξιωματικό και την ύλη την αποφασίζει το Υπουργείο Αμύνης. Σε εγχειρίδιο της Στ΄ Λυκείου που μεταφράσθηκε από τουρκομαθή Έλληνα διαβάζουμε την σαφή αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας επί της Βορείου Ελλάδος και των νησιών του Αιγαίου. Η επίσημη τουρκική άποψη είναι ότι η Ελλάς νομίμως κατέχει μόνο τα εδάφη που της δόθηκαν τον 19ο αιώνα. Η αμφισβήτηση των Τούρκων αφορά τα εδάφη βορείως του Πηνειού – η Ελλάδα της Μελούνας που λέγαμε παλαιότερα- και τα νησιά του Αιγαίου.

Χαρακτηριστικό δείγμα της κακοπιστίας των γειτόνων μας είναι ο χάρτης και το κείμενο που καταγγέλθηκαν ήδη στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Πρόκειται για την ιστοσελίδα του τουρκικού Υπουργείου Παιδείας- Τμήμα Εξωτερικών Σχέσεων ( yeogm.meb.gov.tr/ikili/balkan/BatiTrakya), όπου μέχρι προ ολίγων ημερών εμφανιζόταν η Δυτική Θράκη ως ανεξάρτητο κράτος και μάλιστα με την δική του σημαία. Μετά από επίσημο ελληνικό διάβημα η Τουρκία ανακοίνωσε ότι αποσύρει τα προκλητικά κείμενα. Όμως το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι οι γείτονες αποθρασύνονται όσο εμείς τους δίνουμε δικαιώματα. Τέτοια δικαιώματα τους δίνει το νέο βιβλίο της Στ΄ Δημοτικού. Και θα πρέπει στο σημείο αυτό να πούμε ότι γι’ αυτό το βιβλίο δεν αρκεί να μιλούν μόνο δάσκαλοι και παιδαγωγοί. Πρέπει να πάρουν θέση και διεθνολόγοι και νομικοί και άλλοι επιστήμονες, διότι σε ορισμένα σημεία προσεγγίζει περισσότερο τις τουρκικές παρά τις ελληνικές θέσεις. Για παράδειγμα στην σελίδα 103 το βιβλίο παρουσιάζει μία εσφαλμένη ερμηνεία της Συνθήκης της Λωζάννης του 1923. Η Λωζάννη προβλέπει ότι στην Κωνσταντινούπολη, Ίμβρο και Τένεδο παραμένει ελληνική εθνική μειονότητα μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών. Οι συγγραφείς γράφουν ότι παραμένουν απλώς Χριστιανοί. Η άποψη αυτή σαφώς υπονομεύει την επίσημη εξωτερική πολιτική της χώρας μας. Όπως επίσης το κεφάλαιο περί Κύπρου περιέχει τόσες ανακρίβειες που ανάγκασαν τα 5 κόμματα της Κυπριακής Βουλής καθώς και την Κυβέρνηση και την Εκκλησία της Κύπρου να ζητήσουν πλήρη αναδιαμόρφωση των σχετικών σελίδων.

Οι υποστηρικτές του βιβλίου λέγουν ότι οι Γερμανοί και οι Γάλλοι κατόρθωσαν να συγγράψουν κοινό βιβλίο Ιστορίας για να βοηθήσουν την αλληλοκατανόηση μεταξύ των δύο λαών. Υπάρχουν όμως σημαντικές διαφορές. Πρώτον το βιβλίο αυτό αφορά μόνο τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τα μεταπολεμικά γεγονότα. Δεν φθάνει μέχρι τον Βίσμαρκ ή τον Ναπολέοντα. Ενώ το προβληματικό ελληνικό βιβλίο ξεκινά από το 1453. Δεύτερον και σημαντικότερον. Οι Γερμανοί έχουν επισήμως ζητήσει συγγνώμη για τον Χιτλερισμό και για το Ολοκαύτωμα. Ενώ η σύγχρονη Τουρκία αρνείται ότι διεπράχθη γενοκτονία εις βάρος των Αρμενίων και των Ποντίων . Και σε τελευταία ανάλυση η Γερμανία δεν κατέχει εδάφη άλλου κράτους ούτε απειλεί την Γαλλία,. Ενώ στην δική μας περίπτωση ο Αττίλας παραμένει στην Κύπρο και η Τουρκική Εθνοσυνέλευση μας απειλεί με πόλεμο για τα 12 μίλια. Η Ελλάς ήδη κάνει σημαντική παραχώρηση με το να στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας. Όταν διδάσκουμε στα παιδιά μας ότι οι Οθωμανοί ήσαν φιλελεύθεροι και ότι το 1922 στην Σμύρνη γινόταν συνωστισμός απλώς δίνουμε στους Τούρκους την εικόνα του ψοφοδεούς και την ενθαρρύνουμε σε νέες απαιτήσεις και διεκδικήσεις.

Ισχυρίζονται ότι η σχολική Ιστορία δεν πρέπει να περιέχει αίμα. Όμως τα παιδιά μας πρέπει να γνωρίζουν ότι η Ελευθερία δεν έρχεται πατώντας ένα κουμπί στο βίντεο- γκέϊμ. Χρειάσθηκαν και μάχες και θυσίες. Θα παρουσιάσουμε όλα τα γεγονότα που σημάδεψαν την Ιστορία μας και στο τέλος θα τους εξηγήσουμε: Παρ’ όλα αυτά σήμερα έχουμε την ωριμότητα να θέλουμε την ειρήνη και την ευημερία στην περιοχή μας και σε όλον τον πλανήτη. Ειρήνη ναι , αμνησία όχι. Με αυτό το σύνθημα θα δημιουργήσουμε πολίτες έτοιμους να αγωνισθούν και σε δύσκολες και σε ευχάριστες για τον τόπο στιγμές.

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύθηκε στο περιοδικό ʼμυνα και Διπλωματία

Κ.Χ. 21-3-2007

Αυτό το κείμενο είναι γραμμένο σε μονοτονικό. Διαβάστε την πολυτονική του έκδοση.

http://www.antibaro.gr