Κατηγορίες άρθρων

 Το διαδίκτυο και η Ελληνορθόδοξη παράδοση

Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Εκδηλώσεις
Οπτικοακουστικό
υλικό
Δελτία
Ενημέρωσης
Ιστολόγιο
Αντίβαρου
ʼγρα γραπτών
Πρόσφατα κείμενα
Με χρονολογική σειρά.
Δελτίο ενημέρωσης!
Εγγραφή Διαγραφή
Συγγραφείς

Αθανάσιος Γιουσμάς
ʼθως Γ. Τσούτσος
ʼκης Καλαιτζίδης
Αλέξανδρος Γερμανός
Αλέξανδρος-Μιχαήλ Χατζηλύρας
Αλέξανδρος Κούτσης
Αμαλία Ηλιάδη
Ανδρέας Σταλίδης
Ανδρέας Φαρμάκης
Ανδρέας Φιλίππου
Αντώνης Κ. Ανδρουλιδάκης
Αντώνης Λαμπίδης
Αντώνης Παυλίδης
Απόστολος Αλεξάνδρου
Απόστολος Αναγνώστου
Αριστείδης Καρατζάς
Αχιλλέας Αιμιλιανίδης
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζούκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Ν. Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Αγελόπουλος
Βίας Λειβαδάς
Βλάσης Αγτζίδης
Γεράσιμος Παναγιωτάτος-Τζάκης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιάννης Τζιουράς
Γιώργος Αλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντάς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Λόης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Αλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτριος Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιός
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ειρήνη Στασινοπούλου
Ελένη Lang - Γρυπάρη
Ελευθερία Μαντζούκου
Ελευθέριος Λάριος
Ελλη Γρατσία Ιερομνήμων
Ηλίας Ηλιόπουλος
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ορέστης Γ. Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ιωάννης Μιχαλόπουλος
Ιωάννης Χαραλαμπίδης
Ιωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβός
Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου Σταμπουλής
Κωνσταντίνος Ναλμπάντης
Κωνσταντίνος Ρωμανός
Κωνσταντίνος Χολέβας
Λαμπρινή Θωμά
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Εγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Λυγερός
Νίκος Παπανικολάου
Νίκος Σαραντάκης
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ανανιάδης
Παναγιώτης Ήφαιστος
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ελευθερίου
Πάνος Ιωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παύλος Βαταβάλης
Σοφία Οικονομίδου
Σπυριδούλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλάς
Χρήστος Ανδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρός
Χρήστος Κορκόβελος
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρήστος Σαρτζετάκης
Χριστιάνα Λούπα
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χρύσανθος Λαζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Οι απόψεις σας είναι ευπρόσδεκτες!
 

 


Το διαδίκτυο και η Ελληνορθόδοξη παράδοση

Κωνσταντῖνος Χολέβας
Πολιτικός Ἐπιστήμων

Αντίβαρο, Ιανουάριος 2008

 

     Τό ἔχω ξαναγράψει σέ αὐτές τίς φιλόξενες στῆλες:  Τό Διαδίκτυο  δέν εἶναι οὔτε παράδεισος οὔτε φόβητρο, οὔτε τελείως ἀκίνδυνο οὔτε ὁπωσδήποτε ἐπικίνδυνο. Εἶναι σάν τό μαχαῖρι. Μπορεῖς μέ αὐτό νά κόψεις ψωμί γιά ἕνα πεινασμένο, ἀλλά μπορεῖς -ὅ μή γένοιτο- νά σκοτώσεις. Καί τό μαχαῖρι καί τό Διαδίκτυο μποροῦν νά βλάψουν ἤ νά ὠφελήσουν ἀναλόγως τοῦ ἀνθρώπου ἤ τῶν ἀνθρώπων πού τό χειρίζονται. Εἶναι θέμα ἀνθρωπίνης βουλήσεως. Οἱ γονεῖς εἰδικότερα δέν πρέπει νά ἀπαγορεύουν τήν χρήση τοῦ Διαδικτύου ἀπό τά παιδιά τους, ἀλλά πρέπει νά παρακολουθοῦν διακριτικά μέ τήν καλή ἔννοια. Νά γνωρίζουν, νά συμβουλεύουν, νά ἐνημερώνουν γιά πιθανές παγίδες καί δολώματα πού ρίχνονται μέσῳ Διαδικτύου σέ ἀγόρια καί κορίτσια τῆς τρυφερῆς παιδικῆς καί ἐφηβικῆς ἡλικίας.

     Στά θετικά στοιχεῖα τοῦ Διαδικτύου ἐντάσσεται καί ἡ χρήση του ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, πολλές κατά τόπους Ἱερές Μητροπόλεις ἀκόμη καί ὁρισμένες ἐνορίες προβάλλουν κείμενα καί εἰδήσεις μέσῳ Διαδικτύου. Πολλοί Ἀπόδημοι Ἕλληνες καί ἄλλοι Ὀρθόδοξοι ἀνά τήν Ὑφήλιον ἀκοῦν τήν Θεία Λειτουργία μέσῳ Διαδικτύου, ὅπως αὐτή μεταδίδεται ἀπό τόν Ραδιοφωνικό Σταθμό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἤ τῆς Πειραϊκῆς Ἐκκλησίας. Σκεφθεῖτε ἕνα Ὁμογενῆ μας πού ζῆ στήν Ἀλάσκα ἤ στα βάθη τῆς Ἀφρικῆς, μακρυά ἀπό κάθε ἑλληνορθόδοξη παρουσία, ὁ ὁποῖος χάρις στή νέα τεχνολογία ἀκούει πεντακάθαρα τούς ἑλληνικούς Ἐκκλησιαστικούς Ραδιοσταθμούς. Ἀλλά καί κείμενα θεολογικά, ἱστορικά, κοινωνικά, εἰδησεογραφικά κ.ἄ. παρουσιάζονται καί μελετῶνται μέσῳ τῶν ὀργανωμένων ἱστοσελίδων τῆς ἑλληνοφώνου καί γενικότερα τῆς Οἰκουμενικῆς Ὀρθοδοξίας.

     Ἕνας βυζαντινολόγος, ἔνας  θεολόγος, ἕνας μελετητής τῆς Ὀρθοδόξου Ἁγιογραφίας, ὀποιοσδήποτε φοιτητής ἤ ἐπιστήμων ἐνδιαφέρεται γιά τόν δισχιλιετῆ πλοῦτο τῆς ἑλληνορθοδόξου παραδόσεως καί τῆς λατρευτικῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας μας μπορεῖ νά «κατεβάσει» χρησιμότατα κείμενα ἀπό τό Διαδίκτυο εἴτε ζῆ στήν Ἑλλάδα εἴτε ἐκτός Ἑλλάδος. Εἰκόνες, παραστάσεις, ὕμνοι, ἠχογραφημένο καί ὀπτικογραφημένο ὑλικό, ψηφιακοί δίσκοι (DVD) καί πολλά ἄλλα ἐνδιαφέροντα μορφωτικά ἀγαθά μποροῦν νά προβληθοῦν μέσῳ Διαδικτύου καί ἔτσι νά φέρουν ἑκατομμύρια ἀνθρώπους πιό κοντά στίς ρίζες τοῦ Ἑλληνισμοῦ καί στήν ζῶσα παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας.

     Κάποιοι φοβοῦνται ὅτι τό Διαδίκτυο καί τά μηνύματα ἠλεκτρονικοῦ ταχυδρομείου βλάπτουν τήν γλωσσική μας ταυτότητα, διότι ἀναγκάζουν ὁρισμένους χρῆστες νά χρησιμοποιοῦν μία νεοφανῆ ἑλληνοαγγλική γλῶσσα (greeklish), δηλαδή ἑλληνικές λέξεις μέ ἀγγλικούς χαρακτῆρες. Αὐτό συμβαίνει μερικές φορές ἐλλείψει τῶν καταλλήλων γραμματοσειρῶν, μπορεῖ ὅμως πολύ εὔκολα νά διορθωθεῖ. Ἄν κάποιος θέλει νά γράφει μέ τό ἑλληνικό ἀλφάβητο μπορεῖ νά τό τοποθετήσει σέ ὁποιονδήποτε ὑπολογιστή σέ ὅλα τά μήκη καί τά πλάτη τοῦ κόσμου. Ἐπιπλέον πρέπει νά προσθέσουμε ὅτι οἱ ἀμερικανικές ἑταιρίες κατασκευῆς λογισμικοῦ ἔχουν ἀρχίσει ἐδῶ καί ἀρκετά χρόνια νά ἐντάσσουν στά προγράμματα τοῦ ἐμπορίου καί τήν ἑλληνική πολυτονική γραμματοσειρά. Ὅποιος πραγματικά τό ἐπιθυμεῖ μπορεῖ ἀκόμη καί στό Διαδίκτυο νά γράφει καί νά διαβάζει πολυτονικά ἑλληνικά. Ἡ τεχνολογία δέν εὐθύνεται γιά τήν δική μας γλωσσική παρακμή. Συνήθως εὐθύνεται ἡ ἀδοαφορία πολλῶν Ἑλλήνων καί κυρίως ὁ λανθασμένος «ἐκσυγχρονισμός» τοῦ σημερινοῦ ἐκπαιδευτικοῦ μας συστήματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσεως τοῦ πολυτονικοῦ συστήματος ἀπό μία γνωστή ἱστοσελίδα εἶναι τό ἠλεκτρονικό περιοδικό ΑΝΤΙΒΑΡΟ (www.antibaro.gr) , τό ὁποῖο παρουσιάζει ὅλα τά κείμενα τῶν συνεργατῶν του σέ δύο ἐκδόσεις: Μία μονοτονική καί μία πολυτονική.

     Μιλῶντας γιά τό ΑΝΤΙΒΑΡΟ ἀξίζει νά θυμηθοῦμε ὅτι ἦταν ἕνας ἀπό τούς βασικούς μοχλούς πού ὀργάνωσαν καί ὑποστήριξαν τήν ἐπιτυχημένη ἐκστρατεία ὑπέρ τῆς ἀποσύρσεως τοῦ βιβλίου Ἱστορίας τῆς Στ΄ Δημοτικοῦ. Ἀπό τόν Δεκέμβριο τοῦ 2006 στήν ἱστοσελίδα τοῦ ΑΝΤΙΒΑΡΟΥ εἶχε δημοσιευθεῖ ἕνα περιεκτικό κείμενο μέ ὅλα τά ἀρνητικά τοῦ ἐπίμαχου βιβλίου καί ἐκαλοῦντο οἰ Ἕλληνες πολίτες νά ὑπογράψουν. Μέσα σέ λίγες ἡμέρες συγκεντρώθηκαν χιλιάδες ὑπογραφές, οἱ ὁποῖες τελικά ἔφθασαν τόν ἀριθμό τῶν 11.500 μέχρι τήν λήξη τῆς προσπάθειας. Ἕλληνες ἀπό τήν κυρίως Ἑλλάδα, ἀπό τήν Κύπρο καί ἀπό τόν Ἀπόδημο Ἑλληνισμό ὑπέγραψαν ζητῶντας τήν ἀπόσυρση τοῦ βιβλίου. Ἀξιοποιῶντας τίς νέες τεχνολογίες ὁ ἱδρυτής καί διευθυντής τοῦ ΑΝΤΙΒΑΡΟΥ, ὁ νέος σέ ἡλικία Ἀνδρέας Σταλίδης, ὁ ὁποῖος ζῆ στήν Ἀγγλία, ἔστελνε ὅλες τίς ὑπoγραφές στούς βουλευτές, τά Μ.Μ.Ε. καί τά μέλη τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου. Ἡ ὑπόθεση ἀπό μία ἁπλῆ διαμαρτυρία πῆρε μορφή χιονοστιβάδας καί μέ τήν ὑποστήριξη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί πολυαρίθμων φιλοτίμων ἐκπαιδευτικῶν ἔφθασε στό εὐχάριστο ἀποτέλεσμα. Ὅπως γνωρίζουμε περί τά τέλη Σεπτεμβρίου 2007 τό ἐθνικά ἀναξιοπρεπές καί ἐπιστημονικά ἐλλιπές βιβλίο ἀπεσύρθη. Ἐπρόκειτο γιά μία σημαντική νίκη τοῦ μέσου Ἕλληνα , ὁ ὁποῖος σέβεται τήν ἑλληνορθόδοξη παράδοσή μας καί ὁ ὁποῖῖος γιά πρώτη φορά χρησιμοποίησε τόσο μαζικά καί τόσο ἐπιτυχημένα τό Διαδίκτυο (INTERNET). Δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι πρό ὀλίγων ἡμερῶν σέ δημοσκόπηση τῆς ἱστοσελίδας τοῦ τηλεοπτικοῦ σταθμοῦ ΣΚΑΪ γιά τά πρόσωπα τῆς χρονιᾶς, ὁ Ἀνδρέας Σταλίδης, δημιουργός τοῦ ΑΝΤΙΒΑΡΟΥ, ἐρχόταν δεύτερος σέ ψήφους πανελληνίως.

     Ὑπάρχει πάντα ὁ κίνδυνος ἡ συνεχής ἐνασχόληση τῶν παιδιῶν μας μέ τό Διδίκτυο νά τά καταστήσει ἀπομονωμένα, ἀντικοινωνικά κάι νά τά ἀπομακρύνει ἀπό τό καλό ἐξωσχολικό βιβλίο. Ἐδῶ ἐντοπίζεται ὁ ρόλος τῶν γονέων καί τῶν δασκάλων. Νά ἐξηγήσουμε στούς νέους καί στίς νέες ὅτι καί στό Διαδίκτυο πρέπει νά ὑπάρχει μέτρο καί ὅτι τήν ἀξία τῆς φιλίας ἤ τοῦ διαβάσματος ἑνός βιβλίου δέν μπορεῖ νά τήν ὑποκαταστήσει ἡ ταχύτητα καί ἡ ποικιλία τῶν διαδικτυακῶν ἱστοσελίδων. Ἀρκεῖ νά δίνουμε ἐμεῖς οἱ μεγαλύτεροι τό παράδειγμα. Πῶς; Μά, διαβάζοντας ἀξιόλογα βιβλία!

 

Κ.Χ. 5-1-2008

http://www.antibaro.gr