Κατηγορίες άρθρων

 Έχουν Αξία τα Δημοψηφίσματα;

Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Εκδηλώσεις
Οπτικοακουστικό
υλικό
Δελτία
Ενημέρωσης
Ιστολόγιο
Αντίβαρου
ʼγρα γραπτών
Πρόσφατα κείμενα
Με χρονολογική σειρά.
Δελτίο ενημέρωσης!
Εγγραφή Διαγραφή
Συγγραφείς

Αθανάσιος Γιουσμάς
ʼθως Γ. Τσούτσος
ʼκης Καλαιτζίδης
Αλέξανδρος Γερμανός
Αλέξανδρος-Μιχαήλ Χατζηλύρας
Αλέξανδρος Κούτσης
Αμαλία Ηλιάδη
Ανδρέας Σταλίδης
Ανδρέας Φαρμάκης
Ανδρέας Φιλίππου
Αντώνης Κ. Ανδρουλιδάκης
Αντώνης Λαμπίδης
Αντώνης Παυλίδης
Απόστολος Αλεξάνδρου
Απόστολος Αναγνώστου
Αριστείδης Καρατζάς
Αχιλλέας Αιμιλιανίδης
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζούκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Ν. Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Αγελόπουλος
Βίας Λειβαδάς
Βλάσης Αγτζίδης
Γεράσιμος Παναγιωτάτος-Τζάκης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιάννης Τζιουράς
Γιώργος Αλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντάς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Λόης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Αλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτριος Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιός
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ειρήνη Στασινοπούλου
Ελένη Lang - Γρυπάρη
Ελευθερία Μαντζούκου
Ελευθέριος Λάριος
Ελλη Γρατσία Ιερομνήμων
Ηλίας Ηλιόπουλος
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ορέστης Γ. Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ιωάννης Μιχαλόπουλος
Ιωάννης Χαραλαμπίδης
Ιωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβός
Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου Σταμπουλής
Κωνσταντίνος Ναλμπάντης
Κωνσταντίνος Ρωμανός
Κωνσταντίνος Χολέβας
Λαμπρινή Θωμά
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Εγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Λυγερός
Νίκος Παπανικολάου
Νίκος Σαραντάκης
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ανανιάδης
Παναγιώτης Ήφαιστος
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ελευθερίου
Πάνος Ιωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παύλος Βαταβάλης
Σοφία Οικονομίδου
Σπυριδούλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλάς
Χρήστος Ανδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρός
Χρήστος Κορκόβελος
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρήστος Σαρτζετάκης
Χριστιάνα Λούπα
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χρύσανθος Λαζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Οι απόψεις σας είναι ευπρόσδεκτες!
 

 


Έχουν Αξία τα Δημοψηφίσματα;

Αλέξανδρος Ντάσκας

Αντίβαρο, Ιανουάριος 2007


Αν κανείς θέλει να αναζητήσει μία χώρα πάσχουσα από «βοναπαρτισμό», από ξενοφοβία, από καταπίεση των μειονοτήτων και καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων από ένα «πλειοψηφιοκρατικό» (majoritarian) πολιτικό σύστημα στο χώρο της Ευρώπης, θα πρέπει να στρέψει το βλέμμα του προς το κέντρο του χάρτη. Σε μία μικρή ορεινή χώρα,την Ελβετία. Πολλοί μέχρι σήμερα θεωρούσαμε την Ελβετία υπόδειγμα ορθής διακυβέρνησης, ανθηρής οικονομίας, κοινωνικής συνοχής, ειρηνικής συνύπαρξης διαφορετικών εθνικών και θρησκευτικών κοινοτήτων, προσήλωσης στο υπέρτατο αγαθό της διεθνούς ειρήνης. Προφανώς βρισκόμασταν σε πλάνη. Για ποιό λόγο η «ξενόφοβη Ελβετία» αποτυγχάνει να μιμηθεί τα εκλεπτυσμένα πολιτικά ήθη και την ευνομία της χώρας μας; Την απάντηση δίνουν τέσσερις διαπρεπείς καθηγητές στην έγκυρη εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής». Η Ελβετία υιοθέτησε τον καταστρεπτικό θεσμό του δημοψηφίσματος, το φρικτό εκείνο θεσμό που ερείδεται επί της «αφελούς» αντίληψης ότι ο πολίτης - κάθε πολίτης - είναι ικανός να αποφασίζει για τη μοίρα της πολιτικής κοινωνίας την οποία συγκροτεί με τους συμπολίτες του… Επί της «αφελούς» αντίληψης ότι οι εξουσίες που κατά το Σύνταγμα εκπορεύονται από το Λαό,είναι προτιμότερο να ασκούνται άμεσα από τον ίδιο και όχι απλά εν ονόματί του… Προφανώς γιαυτό η Ελβετία έχει περιέλθει σήμερα σε αδιέξοδα ενώ αντίθετη είναι ορατή και από το υπερπέραν η ευρυθμία των σύγχρονων αντιπροσωπευτικών (δικομματικών, συνήθως) δημοκρατιών.

Τον σπινθήρα για την πυροδότηση της συζήτησης σχετικά με τη σκοπιμότητα της προσφυγής στη λαϊκή ετυμηγορία αποτέλεσε η από το βήμα της Βουλής πρόσκληση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γ. Παπανδρέου προς την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να θέσει το ζήτημα της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος (δημόσιος χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης) στην δεσμευτική κρίση του ελληνικού λαού - πρόταση που απορρίφθηκε ανενδοίαστα και μετά βδελυγμίας σχεδόν από τον πρωθυπουργό. Ευτυχώς στον διάλογο του κυριακάτικου «Βήματος» τα πνεύματα δεν οξύνθηκαν ιδιαίτερα, καθώς και οι τέσσερις καθηγητές, των οποίων οι απόψεις φιλοξενήθηκαν από την εφημερίδα συνέκλιναν στην απαξίωση του θεσμού του δημοψηφίσματος. Με αξιοθαύμαστη ομοφωνία, ανάλογη της οποίας συναντά κανείς μόνο στην Ελβετία - όπου λαός και πνευματική ηγεσία εμμένουν στις αμεσοδημοκρατικές πλάνες τους με τέτοιο πείσμα ώστε να αρνούνται την ένταξη της χώρας τους στην Ε.Ε. (ένα υπερεθνικό μόρφωμα με «δημοκρατικό έλλειμμα» κατά την προσφυή δημοφιλή έκφραση) ώστε να μην απωλέσουν το προνόμιο της αδιαμεσολάβητης συμμετοχής στη διακυβέρνηση της χώρας τους.

Οι διακεκριμένοι καθηγητές κοι Μουζέλης, Μανιτάκης, Μακρυδημήτρης, Χρυσόγονος διατυπώνουν, με διαφορετικό ο καθένας τόνο τα επιχειρήματα που στηρίζουν την αντίρρησή τους. Ο κος Μακρυδημήτρης αρκείται στην ορθή επισήμανση της αρνητικής διάθεσης του νομοθέτη απέναντι στα δημοψηφίσματα, εκφραζόμενη από την πληθώρα προύποθέσεων και την δυσχέρεια πλήρωσης των τελευταίων για την σπάνια διενέργειά τους, ενώ ο κος Χρυσόγονος στέκεται στην αντισυνταγματικότητα της παράκαμψης της προβλεπόμενης στο αρ. 110 Σ. αναθεωρητικής διαδικασίας, χάριν της λαϊκής ψήφου. Ο κος Μανιτάκης αντίθετα προχωρά και στην πολιτική αξιολόγησή του θεσμού, τον οποίον μέμφεται για το διλημματικό χαρακτήρα του: οι πολίτες δεν είναι δυνατόν να απαντούν με ένα απλό «Ναι» ή «Όχι» σε πολύπλοκα ζητήματα, χωρίς προηγούμενο διάλογο και η επίκληση του δημοψηφίσματος καταλήγει πολιτικό πυροτέχνημα. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, είναι το επιχείρημα του εκείνο που φαίνεται σαν ρητορικό πυροτέχνημα. Αφενός γιατί τον ίδιο διλημματικό χαρακτήρα έχει και η ψήφος των βουλευτών, αφετέρου διότι ο πολιτικός διάλογος που διεξάγεται στο επίπεδο της κοινωνίας, ενισχυμένος και από τη συζήτηση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο είναι τόσο αρκετός για τον σχηματισμό γνώμης επί του δημοψηφισματικού ερωτήματος όσο και για την ψήφο στις βουλευτικές εκλογές, που αναδεικνύουν την επιφορτισμένη με το νομοθετικό έργο εθνική αντιπροσωπεία.

Στην ίδια κατεύθυνση και με περισσότερη έμφαση στην πολιτική - κοινωνιολογική πτυχή του ζητήματος κινείται ο κος Μουζέλης. Πέραν της πολυπλοκότητας των επιχειρημάτων, που καθίσταται,κατά τη γνώμη του, απροσπέλαστο εμπόδιο εξαιτίας της θήρας της ακροαματικότητας αντί της αλήθειας από τα ΜΜΕ, η υπονόμευση σημαντικών αλλά μη δημοφιλών μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών και η διακινδύνευση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τις αποφάσεις μίας αυταρχικής πλειοψηφίας συνιστούν επιπλέον μειονεκτήματα της άμεσης δημοκρατίας. Οι ενστάσεις αυτές δεν μπορούν να απορριφθούν ως αβάσιμες,αντίθετα ισχύουν και στην αντιπροσωπευτική δημοκρατία! Πράγματι δεν επιχειρείται η χειραγώγηση της κοινής γνώμης από τα ΜΜΕ κατά τις βουλευτικές εκλογές; Ή μήπως τα ισχυρά επιχειρηματικά συγκροτήματα, (και όχι μόνο του Τύπου), στερούνται επιρροής στους βουλευτές διεθνώς; Δεν αναρριχήθηκε στην εξουσία ο Χίτλερ μέσα από τις διαδικασίες της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας; Ή μήπως η λαϊκή δυσφορία για τις μεταρρυθμίσεις με κομματικό κόστος δεν εκφράζεται με την ίδια αποτελεσματικότητα στις εθνικές εκλογές; Αλήθεια, κάθε ένα από αυτά τα επιχειρήματα μπορεί να προβληθεί και για το υπάρχον πολιτικό σύστημα και δεν αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικά γνωρίσματα της άμεσης δημοκρατίας.Η δημοκρατία είναι συνυφασμένη με τους συγκεκριμένους κινδύνους, στους οποίους ως ύστατη γραμμή άμυνας ορθώνεται η δικαστική λειτουργία, αν και είναι πρακτικά αδύνατον να αποτραπούν οι τραγικές παρεκκλίσεις μίας κοινωνίας που είναι αποφασισμένη να παρεκκλίνει από τη (φυσικοδικαιϊκώς νοουμένη) δημοκρατική νομιμότητα.

Αντίθετα η κριτική του κου Μουζέλη στα δημοψηφίσματα είναι κατά τούτο εύστοχη, στο ότι το αμεσοδημοκρατικό πολίτευμα δεν διαθέτει ενδιάμεσα στρώματα μεταξύ λαού και πολιτικής ηγεσίας. Μολονότι εννοείται ως μειονέκτημα του συστήματος, αναδεικνύεται στην πραγματικότητα ως το κορυφαίο επίτευγμά του. Ένα σύστημα όπου ο λαός, με τη συγκέντρωση ενός αριθμού υπογραφών και άσχετα από τη βούληση μίας διαφορετικά παντοδύναμης πολιτικής εξουσίας μεταφέρει το κέντρο βάρους της (δυνητικής, έστω) άσκησης της διακυβέρνησης στο εκλογικό σώμα. Χωρίς διαμεσολαβήσεις: α) ισχυρών παραγόντων που προωθούν στο πολιτικό στερέωμα τους εκλεκτούς τους, β) της βούλησης των βουλευτών,που αποκλείεται να ταυτίζεται απόλυτα σε όλα τα θέματα με τη βούληση των εκλογέων τους, γ) πανίσχυρων μηχανισμών που κατʼ ευφημισμόν αποκαλούνται κόμματα, ενώ στην πραγματικότητα λειτουργούν περισσότερο ως οργανωμένες μειοψηφίες που συνασπίζονται για την προώθηση των ιδιαιτέρων συμφερόντων τους. Η «κυβερνώσα Βουλή» της Ελβετίας δεν νέμεται την εξουσία, αλλά άρχει των πολιτών της όπως ο Περικλής των αρχαίων Αθηναίων. Διά της πειθούς, όχι διά της ισχύος. Το έργο της είναι συχνά προπαρασκευαστικό, καλύτερος νομοθέτης είναι ο λαός που εξ αρχής έχει κριθεί άξιος να την αναδεικνύει. Και το ίδιο το εκλογικό σώμα ασκούμενο στην πολιτική πρακτική αποκτά με το χρόνο ωριμότητα και υπευθυνότητα. Το κράτος δεν νοείται ως κάτι διακριτό από το λαό, ο πολίτης δεν έχει να προσάψει τις τυχόν αβελτηρίες πουθενά αλλού παρά μόνο τον εαυτό του.

Ανάμεσα στην απαθή και ρέπουσα στο λαϊκισμό στάση της κοινής γνώμης αφενός και στο αντιπροσωπευτικό σύστημα υπάρχει αιτιακή σχέση, αλλά αντεστραμμένη σε σχέση με το σχήμα που οι καθηγητές προτείνουν. Η «θεσμική» εμπιστοσύνη του λαού στους εκπροσώπους του παραμένει θεωρητική, όχι πραγματική. Το υπάρχον σύστημα εκτρέφει την αδράνεια και μάλιστα ενσυνειδήτως. Η απόσταση του λαού από τα κέντρα λήψης αποφάσεων ευνοεί τη μειοψηφία που μετέχει σε αυτά. Και η sub specie auctoritatis απαξίωση του πλέον δημοκρατικού θεσμού είναι απλά ο καλύτερος σύμμαχος της.

------------------------------
*Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό \"Πολιτικά Θέματα\".

Αυτό το κείμενο είναι γραμμένο σε μονοτονικό. Διαβάστε την πολυτονική του έκδοση.

http://www.antibaro.gr