ʼρθρο του βουλευτή κ. Δημήτρη Κωνσταντάρα στη
Χώρα 23/12/2007
http://www.konstandaras.gr/corpsite/display/dsp_Entity.asp?EN_ID=1201
Αλλάξαμε την ιστορία μας;
Μέσα σε
λίγες μέρες, έφτασαν στον υπολογιστή μου 1100 μηνύματα από
Έλληνες κάθε επαγγέλματος, κατοίκους πόλεων εντός και εκτός
Ελλάδος, κάθε ειδικότητας, κάθε
επαγγέλματος, συγγραφείς, οικονομολόγοι, καθηγητές,δημοσιογράφοι
αλλά και απλοί υπάλληλοι, Έλληνες που ζητούσαν να αποσυρθεί το
βιβλίο της Ιστορίας που φέτος εισήχθη και διδάσκεται στην 6η
Δημοτικού. Τα 1100 αυτά μηνύματα πλημμύρισαν τους υπολογιστές
όλων των υπουργών, των επιτελείων τους, των συμβούλων τους, των
βουλευτών κι ένας θεός ξέρει ποιών άλλων, δημιουργώντας αίσθηση.
Επικοινώνησα με τον «αφέτη» αυτής της ιδιότυπης αλληλογραφίας
κύριο Ανδρέα Σταλίδη για να του εκφράσω τις σκέψεις μου και μέσα
από την επικοινωνία αυτή, αφού επιβεβαίωσα αυτό που ήξερα, ότι
δηλαδή το βιβλίο
αυτό της ιστορίας (όπως και όλα τα νέα βιβλία που εισήχθησαν
φέτος) ήταν παραγγελία της προηγούμενης κυβέρνησης, δέχτηκα και
μια σειρά άλλων «παρατηρήσεων» που αξίζει τον κόπο να
αναφερθούν.
Παραμερίζοντας εκτιμήσεις και σχόλια γύρω από το ρόλο των
βουλευτών και των κάθε λογής διαμορφωτών της Κοινής Γνώμης , ο
κ. Σταλίδης με ενημέρωσε ότι αν και «προιόν» της προηγούμενης
κυβέρνησης, τα βιβλία αυτά χρησιμοποιήθηκαν ΧΩΡΙΣ να εκτιμηθεί η
φιλοσοφία των διδαγμάτων τους. Μου γράφει : « Βάσει ορισμένων
δημοσιευμάτων στον τύπο, η άποψη που κυριάρχησε (με σχεδόν
ανύπαρκτη αντίρρηση) στην κυβέρνηση της ΝΔ ήταν ότι πρώτον τόσος
κόπος θα πήγαινε χαμένος και δεύτερον ότι τα έξοδα (οικονομικά,
αλλά και του λεγόμενου "πολιτικού κόστους" δευτερευόντως) σε
περίπτωση απόρριψης των βιβλίων και συγγραφής καινούριων θα ήταν
εντελώς άσκοπα».
Όπως κατάλαβα δηλαδή, τα βιβλία αυτά χρησιμοποιήθηκαν επειδή
είχαν ετοιμαστεί και κανείς δεν εξέτασε το ότι μέσα απ΄ τις
σελίδες τους , αλλάζουν βάναυσα στοιχεία που γενιές ολόκληρες
είχαν διδαχτεί ως Ελληνική Ιστορία. Τα νέα παιδιά δηλαδή
μαθαίνουν άλλη ιστορία απ΄ αυτή που μάθαμε εμείς επειδή
«κάποιοι» έτσι την έγραψαν. Και χωρίς να μπαίνω στην ιστορική
ουσία, δεν μπορώ να μην αναφέρω ότι ΕΑΝ αποφασιστεί ν αλλάξει η
Ελληνική Ιστορία επειδή «κάποιοι» την ταυτοποιούν διαφορετικά
από «κάποιους άλλους», αυτό
ΔΕΝ μπορεί να γίνεται χωρίς ευρύτατο διάλογο, διαβούλευση υψηλού
επιπέδου, χωρίς πολιτική απόφαση, εν κρυπτώ και παραβύστω , μέσα
από ένα βιβλίο ιστορίας της 6ης Δημοτικού μόνο και μόνο επειδή
είχαμε τα βιβλία έτοιμα.
Και για να καταλάβετε: Έχουμε αποφασίσει επίσημα, απόλυτα,
τεκμηριωμένα, έγκυρα ότι η Ελληνική Επανάσταση του 1821 δεν ήταν
αυτό που τόσα χρόνια ξέραμε ότι ήταν; Ότι ο Κολοκοτρώνης, ο
Ανδρούτσος, ο Παπαφλέσσας, ο Νικηταράς, ο Παλαιών Πατρών
Γερμανός, ο Κανάρης, ο Αθανάσιος Διάκος δεν έκαναν ακριβώς αυτά
και με τον τρόπο που τόσες γενιές διδάσκονταν ότι έκαναν; Ότι οι
Έλληνες δεν είναι αυτό που ξέραμε ότι είναι και οι Τούρκοι
επίσης; Ότι τα κρυφά Σχολεία δεν έκαναν αυτό που μας λέγανε;
Μπορεί. Αλλά το αποφασίσαμε σοβαρά; Ή υποκύπτουμε στον
αιφνιδιασμό κάποιων ομάδων «εμπνευσμένων και αυτοεμπνεόμενων
ινστρουκτόρων» με το γνωστό «δε βαρiέσαι αδελφέ» και το «και
που να τρέχω τώρα;»
Ερώτηση προς
την κ. Γιαννάκου
4/1/2007
http://www.konstandaras.gr/corpsite/display/dsp_Entity.asp?EN_ID=1202
Aφού επί
εβδομάδες δεχόμουν στον υπολογιστή μου εκατοντάδες επώνυμων
μηνυμάτων από Έλληνες πολίτες που θεωρούσαν ακατάλληλο το
περιεχόμενο του νέου διδακτικού εγχειριδίου Ιστορίας της ΣΤ΄
Δημοτικού. Εξέτασα τα καταγγελλόμενα και μέσω του διαδικτύου,
είδα μερικά κεφάλαια του βιβλίου. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι
είναι τουλάχιστον επικίνδυνο και σίγουρα αντισυμβατικό να
διδαχτούν τα Ελληνόπουλα « στα κρυφά», μια νέα «εκδοχή» της
ιστορίας της χώρας τους και του λαού της, χωρίς διάλογο και
αντίλογο.
Αντιλαμβάνομαι ότι το βιβλίο αυτό και αρκετά άλλα- γράφτηκε
από ομάδα εκπαιδευτικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ύστερα από
εντολή της προηγούμενης κυβέρνησης. Ωστόσο χρησιμοποιήθηκε από
τη σημερινή, παίρνοντας έτσι «διακομματικό χρίσμα». Κι όσο κι αν
η σημερινή κυβέρνηση δεν φέρει την ευθύνη των αλλαγών, ευθύνεται
για τη βιαστική χρήση ενός εγχειριδίου χωρίς πιθανώς- να το
αξιολογήσει.
Φοβούμαι ότι ως βουλευτής ,φιλόλογος και δημοσιογράφος , δεν
μπορώ παρά να εκφράσω τον φόβο ότι μια άκριτη, μονόπλευρη και
χωρίς διάλογο αλλαγή γεγονότων της ιστορικής μνήμης μιας γενιάς
λίγο απέχει από του να χαρακτηριστεί επιπόλαιη «εκσυγχρονιστική»
απόπειρα που όπως έγραψε ο Μίλαν Κούντερα, «εξαφανίζει ένα έθνος
αφαιρώντας του τη μνήμη, καταστρέφοντας τα βιβλία του, την
παιδεία του, την ιστορία του, επινοώντας μια άλλη ιστορία ώστε
το έθνος να αρχίσει σιγά- σιγά να ξεχνάει ποιο είναι και ποιο
ήταν».
Επειδή στο προαναφερόμενο βιβλίο υπάρχουν ιστορικά γεγονότα
που έχουν υποστεί «επεξεργασία» και παρουσιάζονται αυθαίρετα,
με εντελώς διαφορετικό τρόπο απ΄ ότι παρουσιάζονταν επί
δεκαετίες χωρίς να έχει υποπέσει στην αντίληψή μου , κάποια
επίσημη, γενική απόφαση αλλαγής της Ελληνικής Ιστορίας και
επειδή φοβούμαι ότι δεν αποκλείεται, οι αλλαγές και
«επεξεργασίες» αυτές να μην έχουν υποπέσει στην αντίληψη της
υπουργού της οποίας γνωρίζω τις ευαισθησίες και τη βαθιά γνώση
της ιστορίας,
Ερωτάται η Υπουργός Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου:
- Ενημερώθηκε από το επιτελείο της για τις αλλαγές αυτές και
συμφώνησε;
- Έχει πράγματι αποφασίσει η Ελλάδα να διαγράψει την Επανάσταση
του ΄21; Σκοπεύει να επιτρέψει τη συνέχιση χρησιμοποίησης του
συγκεκριμένου βιβλίου Ιστορίας ;
- Αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο απόσυρσής του ;
- Θεωρεί ορθή και επιτρεπτή την αυθαίρετη και άκριτη αλλαγή
σημαντικών γεγονότων αυτού που μέχρι χθες ο λαός μας θεωρούσε
«Ελληνική Ιστορία» από μια ομάδα εκπαιδευτικών ;
- Γνωρίζει μήπως ετοιμάζεται από «άλλες ομάδες εκπαιδευτικών»
χρησιμοποίηση και άλλων ανάλογων σχολικών βιβλίων μέσα από τα
οποία , ενδεχομένως, θα επιδιωχθεί, χωρίς έλεγχο και διάλογο η
αλλαγή λ.χ. της Παγκόσμιας Ιστορίας ή των ισχυόντων σε άλλους
τομείς όπως στη Φυσική, τη Χημεία ή τη Γεωγραφία ;
- Μήπως θα έπρεπε μια τέτοια ενδεχομένως ορθή- αντιμετώπιση
της εξέλιξης των πραγμάτων να αποτελέσει τουλάχιστον αντικείμενο
ευρύτερης ακαδημαικής και πολιτικής συζήτησης ;
Αντιλαμβάνομαι τους λόγους που ίσως οδήγησαν την προηγούμενη
κυβέρνηση να επιδιώξει, εν όψει διεθνών γεωπολιτικών εξελίξεων,
«εξομαλύνσεις» σε σημεία οξύτητας που ενδεχομένως δυσαρεστούν
«εταίρους» ή «συμμάχους» μας, μήπως τέτοιες αλλαγές θα χρειάζονταν
τη σύμφωνη γνώμη ευρύτερων και αντιπροσωπευτικότερων Ακαδημαικών ή
και Πολιτικών «ομάδων»;
|