Το παρασκήνιο πίσω από την αντεθνική στροφή της Παιδείας μας
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Πολιτικός Αναλυτής
Αντίβαρο, Φεβρουάριος 2007
Πριν τις εκλογές και κατά την διάρκεια των «μπάνιων του λαού», γίναμε μάρτυρες δύο ανατριχιαστικών αποφάσεων από πλευράς Υπουργείου Παιδείας που, αν μη τι άλλο, συγκλόνισαν κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο αυτής της χώρας. Το πρώτο γεγονός έχει να κάνει με την δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της αποφάσεως του Υπουργείου να ξεκινήσει η διδαχή της Τουρκικής γλώσσας στα Ελληνικά σχολεία. Το δεύτερο ήταν το απαράδεκτο και αντιακαδημαϊκό περιεχόμενο των καινούργιων σχολικών βιβλίων Ιστορίας με όλες τις διαστρεβλώσεις και εγκληματικές ανακρίβειες που περικλείουν. Πολύς κόσμος εξεπλάγη, αναρωτώμενος από πού προέκυψαν τέτοιες αποφάσεις και τέτοια άθλια και ανιστόρητα βιβλία έτσι ξαφνικά. Τα πράγματα όμως, δυστυχώς, είναι πιο θλιβερά και πιο ανησυχητικά αν τα κοιτάξουμε με λίγη περισσότερη προσοχή. Κι αυτό γιατί οι εξελίξεις αυτές δεν ήταν τίποτα περισσότερο παρά η υλοποίηση κάποιων από καιρό ειλημμένων αποφάσεων.
Οι τελευταίες εξελίξεις μπήκαν στην τελική τους ευθεία μεταξύ 16 και 18 Οκτωβρίου του 1998! Τότε πραγματοποιήθηκε στην παλαιά Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. Διεθνές Συνέδριο, με διοργανωτές τους καθηγητές του Παιδαγωγικού Τμήματος κ.κ. Ξωχέλη και Τερζή και με τίτλο: «Η εικόνα του ʼλλου/Γείτονα στα σχολικά βιβλία των Βαλκανικών χωρών»! Παρόντες ήσαν εκπρόσωποι-καθηγητές της Τουρκίας , της Αλβανίας, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Σερβίας, της Π.Γ.Δ.Μ., της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι πληροφορίες σχετικά με το Συνέδριο αυτό και το τι συνέβη εκεί διεσώθησαν από την φλογερή Ελληνίδα, φιλόλογο και λογοτέχνη κ. Ζένια Κατσούλη που παρέστη και παρηκολούθησε τις εργασίες της περί των Τουρκικών θεμάτων Ομάδας Εργασίας καθώς και τα Γενικά Συμπεράσματα του Συνεδρίου και μας παρεχώρησε τα δημοσιευμένα πρακτικά αυτού. Η παρακάτω περιγραφή καταδεικνύει τις ευθέως αντεθνικές ιδεολογικές βάσεις της όλης προσπάθειας και είναι ενδεικτική του προγραμματισμού που υπήρξε διακομματικά πίσω από τις κατάπτυστες αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας. Και τονίζω το διακομματικά καθώς όλη η προετοιμασία για τις εν λόγω αποφάσεις έγινε επί κυβερνήσεως ΠΑ.ΣΟ.Κ αλλά η υλοποίηση έγινε επί Νέας Δημοκρατίας
Στην Τουρκικών θεμάτων Ομάδα Εργασίας προεδρεύων ήταν Τούρκος καθηγητής και ομιλητές δύο Τούρκοι καθηγητές και δύο Έλληνες παιδαγωγοί. Στην τοποθέτησή του, λοιπόν, ο ένας εκ των Τούρκων καθηγητών ομιλώντας στα Γερμανικά ανέφερε με απόλυτη κυνικότητα ότι «στα σχολικά μας βιβλία προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι είμαστε ένας αυτόχθονας λαός»!
Ο έτερος Τούρκος καθηγητής ονόματι Οσμπαράν, μιλώντας αγγλικά φρόντισε να μας ενημερώσει ότι «εμείς στην Τουρκία δεν ασχολούμαστε με τους γείτονές μας, αλλά με την δική μας ιστορία».
Ενδεικτικό των «καλών» προθέσεων με τις οποίες είχαν έρθει σε αυτό το Συνέδριο οι γείτονές μας, είναι και το ακόλουθο περιστατικό. Κατόπιν των τοποθετήσεων του πάνελ, ήρθε η ώρα των παρεμβάσεων του κοινού όπου σε μεγάλο βαθμό ήταν καυστικές απέναντι στην απόπειρα διαστρέβλωσης της Ιστορίας που ήταν υπό εξέταση. Η κ. Ζένια Κατσούλη έκαμε την δική της παρέμβαση και μετά από μια σύντομη τοποθέτηση απηύθυνε την εξής ερώτηση: «Πώς οι Τούρκοι διδάσκαλοι δικαιολογούν στους μαθητές τους την παρουσία των Αρχαίων Ελληνικών επιγραφών, την παρουσία των Βυζαντινών Ορθόδοξων εκκλησιών εις το έδαφος της Μικράς Ασίας, καθώς και το προσωνύμιο Πορθητής το οποίον αποδίδεται εις τον Σουλτάνο Μωάμεθ τον Β, στην προσπάθειά τους να αποδείξουν ότι οι Τούρκοι είναι αυτόχθονας λαός;» Ο Γερμανομαθής από τους Τούρκους καθηγητές, προς έκπληξη των συναδέλφων του αλλά και του κοινού, παραδέχτηκε ότι «στην Τουρκία το σχολείο δεν είναι καθόλου αξιόπιστος θεσμός και προσπαθούμε να μάθουμε την αλήθεια από την τηλεόραση!» Ο έτερος δε Τούρκος καθηγητής Οσμπαράν περιορίστηκε στο να αναφέρει ότι «εμείς δεν ασχολούμεθα με τους γείτονές μας και εσείς υπάρχετε για εμάς μόνο με το Μουσουλμανικό σας παρελθόν.» Δυστυχώς στα Συνέδρια απαγορεύεται να δευτερολογήσει κανείς!...
Όμως το πιο ανατριχιαστικό, αν και πλέον τίποτα δεν θα πρέπει να μας κάνει εντύπωση, είναι η «ακαδημαϊκή» και «ηθική» παρουσία των Ελλήνων που άμεσα ή έμμεσα συμμετείχαν στην διοργάνωση του Συνεδρίου. Με ενθουσιασμό, λοιπόν, απέστειλαν χαιρετισμούς μεταξύ άλλων οι: Γιώργος Πασχαλίδης, Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, ο Υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Υπουργός Μακεδονίας Θράκης κ. Πετσάλνικος.
Κλείνοντας τον δικό του χαιρετισμό ο εκπρόσωπος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Θεόδωρος Κατσουλάκος, ανέφερε τα εξής: «Θα τελειώσω με την ευχή να έρθει η ώρα που τα βιβλία της Ιστορίας θα γράφονται από μικτές επιτροπές-ομάδες, τουλάχιστον στα επίμαχα σημεία. Ακόμα θεωρώ λογικό να ερωτάται ο «άλλος» για το τι θέλει να ξέρουμε γι αυτόν»! Κατά την γνώμη του κ. Κατσουλάκου, λοιπόν, θα έπρεπε να ρωτήσουν και οι Αρμένιοι τους Τούρκους τι θα ήθελαν οι τελευταίοι να διδάσκονται τα παιδιά στην Αρμενία σχετικά με την Γενοκτονία των προγόνων τους από τον Κεμάλ. Είμαι πραγματικά περίεργος να δω τι θα έλεγε τελικά ένα τέτοιο βιβλίο
Αξίζει να σημειώσει κανείς ότι ο κ. Κατσουλάκος είναι ένας από τους συγγραφείς των καινούργιων βιβλίων Ιστορίας, κάτι που αποδεικνύει τον από καιρό προσεκτικό σχεδιασμό του εγχειρήματος και την προαναφερθείσα διακομματική συνέχεια του!
Στην Θεωρητική Θεμελίωση μιας εκ των μελετών που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο, οι ρίζες της όλης προσπάθειας ξεδιπλώνονται και για τους πλέον δύσπιστους. Εδώ οι Γ. Φλουρής και Μ. Ιβριντέλη μας εξηγούν ότι: «Οι παλιές πολιτικές για την εθνικότητα δίνουν τη θέση τους σε νέες πολιτικές για την ταυτότητα. Η εθνικιστική συνείδηση, η οποία έδινε έμφαση στα εθνικά σύνορα και την πατρίδα, θεωρείται πλέον ως κάτι ξεπερασμένο και μη αναμενόμενο για τον σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο. Η μετανεωτερικότητα ευθύνεται τις τελευταίες δεκαετίες για τις κινήσεις προς τη δημιουργία περισσότερο ευέλικτων οικονομιών, την εξάλειψη των εθνικών συνόρων τα οποία ενθαρρύνουν την ανάπτυξη ξενοφοβικών εθνικών ταυτοτήτων, τη διάλυση των διανοητικών και θρησκευτικών απόλυτων αξιωμάτων και την αναζήτηση μιας εναλλακτικής μορφής πίστης βασισμένης στη συλλογική μοίρα.» Ο κος Κίσινγκερ θα πρέπει να νοιώθει υπερήφανος για τα πνευματικά του τέκνα
Την τελευταία ημέρα του Συνεδρίου η συνέλευση όλων των συνέδρων έγινε στην Aίθουσα Τελετών της παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής, όπου ανεφέρθησαν τα συμπεράσματα και οι προτάσεις των άλλων Βαλκανικών Κρατών καθώς και οι παρεμβάσεις του κοινού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μόνη παρέμβαση που δεν διαβάστηκε ήταν αυτή της κας Κατσούλη!... Εκεί ακούστηκε για πρώτη φορά, παγώνοντας την αίθουσα, πως με πρόταση της Αλβανικής αντιπροσωπείας απεφασίσθη να γραφτεί ένα καινούργιο κοινό βιβλίο Ιστορίας το οποίο θα ελεγχθεί από επιτροπές όλων των Βαλκανικών χωρών, ώστε να αφαιρεθούν όσα θίγουν τους γείτονες όπως π.χ. μάχες, το οποίο θα διδάσκεται στα σχολεία των Βαλκανίων!
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο άκουσμα της πρότασης αυτής, ζήτησε το λόγo και εξέφρασε την αντίθεση και την έντονη δυσαρέσκειά της η Γερμανίδα καθηγήτρια η οποία εκπροσωπούσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και η οποία με έκδηλη έκπληξη και ανησυχία τόνισε ότι: «Δεν είναι δυνατόν να αναφέρουμε μόνο θέματα π.χ. οικονομικά ή αμιγώς διπλωματικά και να μην αναφέρουμε στα βιβλία της Ιστορίας τις μάχες που έγιναν, διότι έτσι θα χάσει η Ιστορία τον Ηρωικό της χαρακτήρα!» Μέχρι και οι Γερμανοί, λοιπόν, πήραν χαμπάρι πόσο αντιεπιστημονικά και καταστροφικά ήταν αυτά που ελάμβαναν χώρα και αντέδρασαν!...
Το Συνέδριο μετά από λίγο ολοκλήρωσε τις εργασίες του καταλήγοντας στις αποφάσεις αποσιώπησης και διαστρέβλωσης των Ιστορικών γεγονότων για να μην θίγονται οι
«άλλοι»! ʼξια λόγου και με βαρύνουσα σημασία είναι η ιδιαίτερα εγκωμιαστική αναφορά του Τούρκου καθηγητή κ. Οσμπαράν στη γνωστή για τις αντεθνικές της θέσεις και μετέπειτα πρωτεργάτρια της αποφάσεως έναρξης διδασκαλίας της Τουρκικής γλώσσας στα Ελληνικά σχολεία, καθηγήτρια της Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κας ʼννας Φραγκιουδάκη
Τέλος δόθηκε ο λόγος για να κλείσει το συνέδριο στον κ. Οσμπαράν ο οποίος είπε επί λέξει τα εξής: «Προσπαθήστε να πιέσετε τις κυβερνήσεις σας να αλλάξουν την εικόνα του «άλλου»/γείτονα στα σχολικά σας βιβλία διότι εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για εσάς!»
Δύο μέρες μετά το Συνέδριο αυτό ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών κ. Γιώργος Παπανδρέου ανακοίνωσε ότι απεφασίσθη να γραφεί κοινό βιβλίο Ιστορίας το οποίο θα διδάσκεται στα σχολεία των Βαλκανίων. ʼρα το Συνέδριο αυτό ήταν συμπεφωνημένο και ίσως και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών για να κρατήσουν τους τύπους. Ένα καλά ενορχηστρωμένο άλλοθι! Τα πρακτικά δημοσιεύτηκαν 4 χρόνια αργότερα. Οι παρεμβάσεις του κοινού και φυσικά και της κας Κατσούλη, δεν περιέχονται σε αυτά
Όμως όπως ανεφέρθη και στην αρχή, αυτή ήταν το ξεκίνημα της τελικής ευθείας για την αλλαγή των βιβλίων της Ιστορίας. Στην μελέτη που κατέθεσε η κα Αλεξάνδρα Ιωαννίδου στο ίδιο Συνέδριο διευκρινίζεται ότι ο
αγώνας και η σχετική μεθόδευση είχαν ξεκινήσει, με όχι ιδιαίτερη επιτυχία, αρκετά χρόνια πριν. Πιο συγκεκριμένα:
- Στην Πάτρα μεταξύ 15 και 19 Νοεμβρίου του 1988, είχε λάβει χώρα Διαβαλκανική Συνάντηση Εμπειρογνωμόνων για τα σχολικά βιβλία.
- Στην Αθήνα μεταξύ 21και 23 Μαΐου του 1990 πραγματοποιήθηκε συνάντηση εμπειρογνωμόνων Ελλάδος-Βουλγαρίας με θέμα τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας και Γεωγραφίας!
- Τέλος, τον Μάιο του 1996 πάλι στην Πάτρα, έγινε το 1ο Διαβαλκανικό Συνέδριο με θέμα «Εκπαίδευση και Διαπολιτισμική Επικοινωνία». Τα συμπεράσματα είναι δικά σας
Αντί επιλόγου θα παραθέσω την σύντομη, αλλά πραγματικά ουσιαστική, τοποθέτηση της κας Κατσούλη στην Ελληνοτουρκική Ομάδα Εργασίας του εν λόγω Συνεδρίου: «Θα πρέπει να προσέξουν οι Βαλκανικές χώρες συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος όταν αποφασίζουν να κάνουν αποσιώπηση, δηλαδή διαστρέβλωση του Ιστορικού Γεγονότος, διότι τα παιδιά θα μεγαλώσουν, θα γίνουν φοιτητές, ερευνητές, ιστορικοί, θα μάθουν την αλήθεια και τότε θα καταλάβουν ότι τόσα χρόνια οι δάσκαλοί και οι καθηγητές, τους έλεγαν ένα μάτσο ψέματα και το Σχολείο πια δεν θα είναι παρά ένας αναξιόπιστος θεσμός!»
Αυτό το κείμενο είναι γραμμένο σε μονοτονικό. Διαβάστε την πολυτονική του έκδοση.
|