Κατηγορίες άρθρων

 Κατά του βιβλίου Ιστορίας της Στ\' Δημοτικού

Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Εκδηλώσεις
Οπτικοακουστικό
υλικό
Δελτία
Ενημέρωσης
Ιστολόγιο
Αντίβαρου
ʼγρα γραπτών
Πρόσφατα κείμενα
Με χρονολογική σειρά.
Δελτίο ενημέρωσης!
Εγγραφή Διαγραφή
Συγγραφείς

Αθανάσιος Γιουσμάς
ʼθως Γ. Τσούτσος
ʼκης Καλαιτζίδης
Αλέξανδρος Γερμανός
Αλέξανδρος-Μιχαήλ Χατζηλύρας
Αλέξανδρος Κούτσης
Αμαλία Ηλιάδη
Ανδρέας Σταλίδης
Ανδρέας Φαρμάκης
Ανδρέας Φιλίππου
Αντώνης Κ. Ανδρουλιδάκης
Αντώνης Λαμπίδης
Αντώνης Παυλίδης
Απόστολος Αλεξάνδρου
Απόστολος Αναγνώστου
Αριστείδης Καρατζάς
Αχιλλέας Αιμιλιανίδης
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζούκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Ν. Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Αγελόπουλος
Βίας Λειβαδάς
Βλάσης Αγτζίδης
Γεράσιμος Παναγιωτάτος-Τζάκης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιάννης Τζιουράς
Γιώργος Αλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντάς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Λόης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Αλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτριος Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιός
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ειρήνη Στασινοπούλου
Ελένη Lang - Γρυπάρη
Ελευθερία Μαντζούκου
Ελευθέριος Λάριος
Ελλη Γρατσία Ιερομνήμων
Ηλίας Ηλιόπουλος
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ορέστης Γ. Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ιωάννης Μιχαλόπουλος
Ιωάννης Χαραλαμπίδης
Ιωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβός
Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου Σταμπουλής
Κωνσταντίνος Ναλμπάντης
Κωνσταντίνος Ρωμανός
Κωνσταντίνος Χολέβας
Λαμπρινή Θωμά
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Εγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Λυγερός
Νίκος Παπανικολάου
Νίκος Σαραντάκης
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ανανιάδης
Παναγιώτης Ήφαιστος
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ελευθερίου
Πάνος Ιωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παύλος Βαταβάλης
Σοφία Οικονομίδου
Σπυριδούλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλάς
Χρήστος Ανδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρός
Χρήστος Κορκόβελος
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρήστος Σαρτζετάκης
Χριστιάνα Λούπα
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χρύσανθος Λαζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Οι απόψεις σας είναι ευπρόσδεκτες!
 

 


Κατά του βιβλίου Ιστορίας της Στ\' Δημοτικού

Βάσος Φτωχόπουλος

Εφημερίδα Ένωσις, 21.1.2007


Δυόμιση χιλιάδες ηλεκτρονικές επιστολές διαμαρτυρίας προς τις Ελληνικές αρχές έχουν σταλεί μέχρι πριν λίγες ημέρες για το βιβλίο ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού «Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια», το οποίο εισήχθη στα ελληνικά σχολεία το 2006. Σύμφωνα με τους συντάκτες του ηλεκτρονικού περιοδικού «Αντίβαρο» (www.antibaro.gr), οι οποίοι διοργάνωσαν τη συλλογή υπογραφών και την αποστολή των επιστολών διαμαρτυρίας, στο βιβλίο «εξωραΐζεται η Οθωμανική αυτοκρατορία, υποβαθμίζεται ο ρόλος της Εκκλησίας και στα χρόνια της δουλείας και κατά την επανάσταση, εξιστορείται τηλεγραφικά, άνευρα και απόμακρα η Ελληνική Επανάσταση του 1821, αποσιωπάται η γενοκτονία των Χριστιανικών πληθυσμών και εκμηδενίζεται η ιστορική διάσταση της Μικρασιατικής Καταστροφής». Ένα από τα πιο «χαριτωμένα» ίσως αποσπάσματα του βιβλίου είναι αυτό που περιγράφει τη σφαγή της Σμύρνης τον Αύγουστο του 1922 ως ακολούθως: «Στις 27 Αυγούστου 1922 ο τουρκικός στρατός μπαίνει στην Σμύρνη. Χιλιάδες Έλληνες συνωστίζονται στο λιμάνι προσπαθώντας να μπουν στα πλοία και να φύγουν για την Ελλάδα».

Παρά το γεγονός ότι η εισαγωγή του βιβλίου στη δημοτική εκπαίδευση και οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν δεν αποτέλεσαν ειδήσεις άξιες κάλυψης και σχολιασμού για τους τηλεοπτικούς διαύλους Ελλάδος και Κύπρου, έχει αναπτυχθεί μια πολύ ενδιαφέρουσα αρθρογραφία σε εφημερίδες (Το Παρόν, Βήμα, Μακεδονία), περιοδικά (ʼρδην) και στο Διαδίκτυο (στο Αντίβαρο και αλλού), ενώ έχουν κατατεθεί σχετικές ερωτήσεις και στη Βουλή των Ελλήνων. Η αρθρογραφία αυτή, η οποία έχει αποδελτιωθεί στον ιστιακό τόπο του Αντίβαρου, είναι αποκαλυπτική για τους μηχανισμούς αλλαγής του τρόπου διδασκαλίας της Ελληνικής ιστορίας και το ιδεολογικό υπόστρωμα των δυνάμεων που κινητοποιούν τους μηχανισμούς αυτούς. Όσοι ενδιαφέρονται να εντρυφήσουν στο θέμα μπορούν να ανατρέξουν τόσο στο αφιέρωμα του περιοδικού ʼρδην (Νοεμβρίου ‘06-Ιανουαρίου ’07 με θεματική την «γενοκτονία της μνήμης») όσο και στις ιστοσελίδες του Joint History Project (www.see-jhp.org), το οποίο με έδρα τη Θεσσαλονίκη και με χρηματοδοτήσεις από ευαγή και μη ιδρύματα (όπως το Φόρεϊν Όφις, το Γερμανικό και το Αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών, η Αμερικανική Υπηρεσία για Διεθνή Ανάπτυξη USAID, αλλά και το Ίδρυμα Λεβέντη και η Κυπριακή Ομοσπονδία Αμερικής κλπ) αποσκοπεί στην «πληροφορημένη, ουσιαστική και ρεαλιστική αλλαγή της διδασκαλίας και έρευνας της ιστορίας των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» μέσω δημιουργίας μαθησιακού υλικού και εγχειριδίων, επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κλπ. Σημειώνουμε ότι τα ιστορικά εγχειρίδια τού Joint History Project έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά και εγκριθεί από το Ελληνικό Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για χρήση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Κλείνοντας το σύντομο αυτό σημείωμα, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι όσο κι αν είναι ανησυχητική ή ενοχλητική η προσπάθεια αναδιατύπωσης της Ελληνικής ιστορίας στα σχολικά εγχειρίδια, το φαινόμενο δεν αποτελεί παρά ένα από τα συμπτώματα της γενικευμένης κρίσης που πλήττει τον πολιτισμό, την κοινωνία και τους θεσμούς του ελληνικού έθνους. Επίσης, ότι, όσο ο μέσος Έλληνας αποσπασματικά εστιάζει την προσοχή και την αγανάκτησή του σε συμπτώματα, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι με τις συμπεριφορές και τις επιλογές του συμβάλλει στην εμβάθυνση της γενικευμένης κρίσης της κοινωνίας του, τόσο θα εξαχρειώνεται το πολιτικό μας σύστημα, θα διαφθείρονται οι κρατικοί μας μηχανισμοί, θα σιγοπεθαίνει η οικονομία μας, θα αφυδατώνεται η εκπαίδευσή μας, και θα επικυριαρχείται ο δημόσιος βίος μας από άξεστους μηχανισμούς νομής του εθνικού πλούτου. Έτσι, το κενό που αφήνουν οι Έλληνες στη διαχείριση του οίκου τους θα καλύπτεται ολοένα και περισσότερο από πρόθυμους ξένους με προτεραιότητες ίσως διαφορετικές από τις δικές μας.

Τα παραδείγματα είναι δυστυχώς πολλά: τι νόημα έχει άραγε να διαμαρτυρόμαστε για την υποβάθμιση του ρόλου της Εκκλησίας την περίοδο της Τουρκοκρατίας, όταν η εικόνα της σημερινής Εκκλησίας είναι αυτή που βλέπουμε στην τηλεόραση συνεπεία των λόγων και των πράξεων αυτών που κατά τα άλλα έχουν ταχθεί να την υπηρετούν; Γιατί να μας προσβάλλει ο εξωραϊσμός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας όταν η συμπεριφορά κρατικών αξιωματούχων και κομματικών μηχανισμών ταιριάζει περισσότερο σε... δοβλέτι παρά στην Πολιτεία του Περικλή ή έστω σε ευρωπαϊκό κράτος δικαίου; Γιατί να μας ενοχλεί η άνευρη εξιστόρηση της Ελληνικής Επανάστασης ή η εκμηδένιση της ιστορικής διάστασης της Μικρασιατικής Καταστροφής, όταν εμείς οι ίδιοι έχουμε εξοβελίσει τις βασικές αξίες του Ελληνικού πολιτισμού από τον ιδιωτικό και το δημόσιο βίο μας; Εν ολίγοις, γιατί να μας ενοχλεί η παραχάραξη της ιστορίας των προγόνων μας όταν εμείς οι ίδιοι μετατρέψαμε την «ελληνική» μας ταυτότητά σε τίτλο ιδιοκτησίας ημερών αρχαίων άνευ παρόντος αντικειμένου;





Αυτό το κείμενο είναι γραμμένο σε μονοτονικό. Διαβάστε την πολυτονική του έκδοση.

http://www.antibaro.gr