Αβάσιμοι οι ισχυρισμοί
του Οικουμενικού Πατριάρχη για
«κίνδυνο» από την Εκκλησία της
Ελλάδος
Απόστολος
Αλεξάνδρου
Αντίβαρο, 10 Μαίου
2004
Είναι τελείως ΑΒΑΣΙΜΟΙ οι
ισχυρισμοί του Οικ. Πατριάρχη
Βαρθολομαίου για «υπονόμευση,
αποδυνάμωση και αποψίλωση» του
Οικουμενικού Πατριαρχείου εκ μέρους
της Ελλαδικής Εκκλησίας. Και αυτό
αποδεικνύεται από τα γεγονότα πολύ
απλά :
(1) Λέει ο Πατριάρχης ότι η
Ελλαδική Εκκλησία θέλει να τον
αποδυναμώσει. Ναι ΑΛΛΑ δεν εξηγεί ΠΩΣ
ΘΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΕΙ. Εννοεί στέρηση
εδαφών ή στέρηση οικονομικών πόρων;
Αν εννοεί στέρηση οικονομικών πόρων,
ούτε «οι Νέες Χώρες» αλλά ούτε και η
Κρήτη - Δωδεκάνησα του δίνουν
οικονομικούς πόρους. Εξάλλου είναι
γνωστό ότι το Οικουμενικό
Πατριαρχείο χρηματοδοτείται με
κάποια δις από το Ελληνικό Κράτος, με
πολλές δωρεές επιχειρηματιών και
εφοπλιστών (γι αυτό άλλωστε και τους
έχει άρχοντες - οφικιάλιους) και
πρόσφατα με κονδύλια από την
Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω του «Ιδρύματος
φίλων του Οικουμενικού Πατριαρχείου»
στην ίδρυση του οποίου πρωτοστάτησε
ο πρ. υφυπ. Εξ. Γ. Μαγκριώτης) αλλά και
με ενοίκια από πολλά ακίνητα.
Αν εννοεί στέρηση «εδαφών»
τότε γιατί το Πατριαρχείο έδωσε το το
αυτοκέφαλο το 1937 στην Εκκλησία της
Αλβανίας, το 1945 στην Βουλγαρία και το
1998 - από τον ίδιο τον Βαρθολομαίο -
στην Εκκλησία της Τσεχίας &
Σλοβακίας. Τότε δεν στερούνταν «εδαφών»;
Τότε γιατί προχώρησε σε παραχωρήσεις;
(2) Μήπως ο Βαρθολομαίος
υπονοεί ότι η Εκκλησία της Ελλάδος
θέλει να «ανταγωνιστεί» το
Πατριαρχείο; Το Πατριαρχείο Κωνπόλως
είναι 1ο «τη τάξει», είναι
Οικουμενικό ενώ η Εκκλησία της
Ελλάδος είναι 11η στην τάξη. Συνεπώς
τι φοβάται;
Αν υποτεθεί ότι ισχύει το
σενάριο περί αναβάθμισης της
Εκκλησίας της Ελλάδος σε Πατριαρχείο
(απίθανο σενάριο αλλά έστω ότι ισχύει)
μια τέτοια κίνηση εξυπηρετεί τον
Ελληνισμό; Φυσικά ΝΑΙ. Γιατί και το
Οικουμενικό Πατριαρχείο θα έχει το
συντονιστικό ρόλο στην Ορθοδοξία
αλλά και η Εκκλησία της Ελλάδος θα
είναι αναβαθμισμένη. Εξάλλου με την
ίδια λογική θα πρέπει να αδιαφορούμε
για τα άλλα Ελληνορθόδοξα
Πατριαρχεία (Αλεξανδρείας -
Ιεροσολύμων) για να μην λειτουργούν
"ανταγωνιστικά". Κι όμως ποτέ
δεν πέρασε μια τέτοια σκέψη...
Και ρωτώ; Είναι καλύτερα
που οι άλλες χώρες των Βαλκανίων - και
όχι μόνο - είναι αναβαθμισμένες και
έχουν ενιαία εκκλησιαστική διοίκηση
και μόνο η Ελλάδα είναι διηρημένη σε
πολλές επαρχίες; ΑΝ ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΘΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΤΑΝ ΤΟ ΙΔΙΟ
ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ. Εξάλλου
άλλος ο ρόλος του Πατριαρχείου (οικουμενικός
- υπερεθνικός - ενωτικός όλων των
Ορθοδόξων) και άλλος ο ρόλος της
Ελλαδικής Εκκλησίας (διαποίμανση των
Ορθοδόξων Χριστιανών που αποτελούν
πολίτες του ιδίου Ελληνικού Κράτους).
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο
ΔΕΝ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ σε τίποτε από ΤΗΝ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ Της ΕΛΛΑΔΟΣ. Και ας μην
ξεχνάμε ότι η Αρχιεπισκοπή Αμερικής
που δημιουργήθηκε από τους Έλληνες
της διασποράς αρχικά ανήκε στην
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ και μετά
παραχωρήθηκε από τον Ελ. Βενιζέλο για
ενίσχυση του Πατριαρχείου.(Η
Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής 1908 -
1922 υπαγόταν στην Εκκλησία της
Ελλάδος. Ο μητροπολίτης Αθηνών
Μελέτιος Μεταξάκης ήρθε στην Αμερική
στα 1918, ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας
της Ελλάδος. Αλλά όταν στα 1922 έγινε
οικουμενικός Πατριάρχης, η πρώτη του
ενέργεια μετά από επιθυμία του
Ελευθέριου Βενιζέλου που τον έστειλε
στην Αμερική- ήταν να εντάξει την
Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής στην
δικαιοδοσία του οικουμενικού
Πατριαρχείου, ως Αρχιεπισκοπή
Αμερικής, εκμεταλλευόμενος τις
διενέξεις (ακόμα και ξυλοδαρμοί στις
εκκλησίες) Βενιζελικών- Βασιλικών
και προκειμένου να ενισχυθεί το
Πατριαρχείο. Το Πατριαρχείο τα
ξεχνάει όλα αυτά;)
Πάντως είναι γνωστό πως ο
οικουμενικός πατριάρχης από την αρχή
της ποιμαντορίας του διεκδίκησε
δικαιώματα στις μητροπόλεις των Νέων
Χωρών, ερχόμενος σε έντονη
αντιπαράθεση με τον προκάτοχο του κ.
Χριστόδουλου, μακαριστό
αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ. Και είναι
επίσης γνωστό ότι είχε αναγάγει σε
μέγιστη προτεραιότητά του να
επισκέπτεται συχνά πυκνά τις εν λόγω
μητροπόλεις, τονίζοντας την παρουσία
του και τις διεκδικήσεις του με
εμπρηστικές ενίοτε δηλώσεις. Γι αυτό
άλλωστε και ο Αρχιεπίσκοπος ΣΕΡΑΦΕΙΜ
είχε απαγορεύσει στον Πατριάρχη να
έρχεται συχνά στην Ελλάδα. Εξάλλου
είναι γνωστή η διατύπωση από το
Φανάρι της άποψης ότι «τώρα με τα
τηλέφωνα μπορούμε να πάρουμε πίσω
τις Νέες Χώρες και να διοικούμε από
το Φανάρι τηλεφωνικά!!!».
Και τέλος, η πράξη του 1928
είναι Ι. Κανόνας; Και κατά πόσο είναι
νόμιμος όταν δίνει στις «Νέες Χώρες»
δυαρχία; Η δυαρχία φαίνεται από το
ότι οι Μητροπολίτες των Ν. Χωρών
μνημονεύουν : «Εν πρώτοις μνήσθητι
Κύριε του Αρχιεπισκόπου και
Πατριάρχου ημών Βαρθολομαίου (Οικ.
Πατριαρχείο) και της Ιεράς ημών
Συνόδου (της Εκκλησίας της Ελλάδος)».
Πως είναι δυνατόν να υπάρχει δυαρχία
σε μια εκκλησιαστική επαρχία; Και
επίσης η δημιουργία των Εκκλησιών
στα Βαλκάνια βασίζεται στη διατύπωση
στους 17ο κανόνα της Δ' Οικουμενικής
Συνόδου (451 μ.Χ.) και 38ο τής εν Τρούλλω
Πενθέκτης (691 μ.Χ) -«τοις πολιτικοίς
και δημοσίοις τύποις, και των
εκκλησιαστικών παροικιών η τάξις
ακολουθείτω». Η Πράξη του 1928 που
βασίζεται; ΠΟΥΘΕΝΑ!
ΜΕ ΤΙΜΗ,
Α.Α.,
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
|