"Η Αριστερά ως Δεξιά, η Δεξιά ως παντομίμα"
Χ. Γιανναράς
Ο σοσιαλιστικός Νεοφιλελευθερισμός
26/11/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
A01 | Ο αμφιπρόσωπος «σοσιαλιστής» Ιανός Του Χρηστου Γιανναρα. «Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει Δεξιά»: Σύνθημα που ενεργοποίησε επιλεκτικά την κοινωνική μνήμη, αλλά και απέδειξε την πολιτική δυναμική που μπορεί να διεγείρει η έντεχνη αναζωπύρωση της μνήμης. Η ειρωνεία της Ιστορίας είναι ότι οι ίδιες μάζες ψηφοφόρων που συσπειρώθηκαν με... |
18/6/2000 | Επιφυλλιδα | ||
A02 | Οπως κάθε Νέα Τάξη Του Χρηστου Γιανναρα. Ερμηνευτική των συμβαινόντων πρόταση, σαφώς υποκειμενική, υποβαλλόμενη στην κρίση του αναγνώστη. Η πρόταση λέει: ότι ο ελληνικός λαός στις πρόσφατες εκλογές του Απριλίου δεν επέλεξε απλώς ένα κόμμα για τη διακυβέρνηση της χώρας, δήλωσε κατάφαση και αποδοχή της Νέας... |
13/2/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
A03 | «Αφελληνισμένη συνείδηση» Μερικά γενικά ερωτήματα θα επιχειρήσει να θέσει αυτή η επιφυλλίδα. Μόνο για να διασώζεται, στο περιθώριο των γεγονότων, κάποια οριοθέτηση (εγρήγορση ή αντίσταση) διάκρισης του λογικού από το παράλογο.. Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στην κριτική αποτίμηση και στην ύβρι - στην υπεύθυνη προσωπική... |
||
14/5/2000 | Επιφυλλιδα | ||
A04 | Η παιδεία ωςεξαπάτηση Του Χρηστου Γιανναρα. Μετά τη δικτατορία των ετών 1967-1974 ο τομέας του κρατικού και κοινωνικού βίου που γνώρισε τον πληρέστερο εκδημοκρατισμό ήταν σίγουρα η παιδεία:. Καταργήθηκε η ομοιόμορφη αμφίεση των μαθητών και κάθε περιορισμός στο είδος της κόμμωσης, στη χρήση καλλυντικών, στην... |
||
19/11/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
A05 | Εκπαιδευτικής πολιτικής μονοτροπία Του Χρηστου Γιανναρα. Ο υπουργός Παιδείας κ. Πέτρος Ευθυμίου, σε αντίθεση με προκατόχους του, δημοσιοποίησε τα ονόματα των προσωπικοτήτων που επέλεξε ως επιτελείς και συνεργάτες του. Ονόματα γνωστά στον χώρο της εκπαίδευσης, της διανόησης, του δημόσιου βίου. Αρνήθηκε να διαχειριστεί τις... |
8/10/2000 | Επιφυλλιδα | ||
A06 | Κράτος-βαμπίρ και αβανταδόροι της
φρίκης Του Χρηστου Γιανναρα. Για κάποιες ώρες ή για λίγες μέρες ο τρόμος κυριεύει ψυχές και γραφίδες. Γρήγορα οι εντυπώσεις και τα συναισθήματα αλλάζουν, όμως η σκιά της ανασφάλειας μένει. Να ζεις στην Ελλάδα σήμερα δεν σημαίνει απλώς υποβαθμισμένη ποιότητα ζωής. Σημαίνει ότι απειλείται η ζωή σου και... |
||
15/10/2000 | Επιφυλλιδα | ||
A07 | Η αποπληρωμή του Μινώταυρου Του Χρηστου Γιανναρα. Τώρα ξέρουμε τουλάχιστον τις ταρίφες: Πόσα άψυχα ανθρώπινα κορμιά απαιτεί ο Μινώταυρος της εξουσίας για να παραχωρήσει στον λαό ελάχιστα (στοιχειώδη και αυτονόητα) ψιχία κοινωνικών υπηρεσιών. Ξέρουμε ότι θέλει εβδομήντα εννέα θύματα πνιγμού, φρικώδους εναγώνιου θανάτου,... | ||
Το σύνδρομο "διανοητικού θανάτου" της Δεξιάς
|
11/6/2000 | Επιφυλλιδα | ||
B01 | «Εσωστρέφειας» νοηματική παράχρηση Του Χρηστου Γιανναρα. Για πολλοστή φορά στα τελευταία είκοσι χρόνια το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατατρύχεται από υφέρπουσες έριδες, επιθετικές δυσαρέσκειες, παραλυτικά σύνδρομα απογοήτευσης. Τα στελέχη του κόμματος μιλούν για «εσωστρέφεια», ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για το... |
||
25/6/2000 | Επιφυλλιδα | ||
B03 | Περί κομματικών ιδεολογιών Του Χρηστου Γιανναρα. Το «ιδεολογικό» συνέδριο του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πριν από δύο εβδομάδες, καθόρισε με ευκρίνεια το πολιτικό μέλλον της χώρας: Για μια ακόμη εικοσαετία (τουλάχιστον) θα εξακολουθήσει να κυβερνάει τον τόπο η νεοταξική Αριστερά.. Το συνέδριο κατέδειξε... |
19/3/2000 | Επιφυλλιδα | ||
B04 | Αδιέξοδο εκλογικό δίλημμα Του Χρηστου Γιανναρα. Στρογγυλεύουμε τις λέξεις, μιλάμε για αλαζονεία της εξουσίας. Ο όρος ηχεί ηθικολογικά, απονευρωμένος πολιτικά. Με βάση τα ίδια συμπτώματα μιλούσαμε στη μετεμφυλιακή Ελλάδα για κομματικό κράτος, για μεθοδική επιβολή μιας κυριαρχικής ιδεολογίας. Σήμερα, ακόμη και η επίγνωση... |
||
27/2/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
B05 | Η σύγχυση ως ιδεολογία Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Για μια ακόμη φορά ο προεκλογικός αγώνας των κομμάτων είναι μόνο αντιπαράθεση προβολής διαχειριστικών ικανοτήτων. Ο ψηφοφόρος καλείται να κρίνει «ποιος θα τα καταφέρει καλύτερα» - τίποτε άλλο. Η απουσία πραγματικών διαφορών νοήματος της πολιτικής (κοινωνικών κριτηρίων και... |
||
23/1/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
B06 | Η αφέλεια στην πολιτική Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Ο Ουμπέρτο Εκο μιλάει κάπου σε δοκίμιό του για μια «ενορατική διαύγεια» που, μόνη αυτή, σώζει την πολιτική από την αφέλεια. Οχι για «τη» διαύγεια, αλλά πάντως για «μια» κάπως σαφή εικόνα της πραγματικότητας - ένα ποσοστό οξυδέρκειας που αποτρέπει τον κίνδυνο να μοιάζει η... |
||
30/1/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
B07 | Η ανυπαρξία ως πλεονέκτημα Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Μοιάζει απίστευτο κι όμως αποδείχνεται πραγματικό: Στην ελληνική κοινωνία σήμερα η ατομική πολιτική ανυπαρξία είναι η αποτελεσματικότερη συνταγή για την πολιτική επιτυχία.. Πολιτικά ανύπαρκτος σημαίνει: Να μην εκφράζεις απόψεις πολιτικές, να μην εκπροσωπείς προτάσεις... |
Το κοινωνικο μιμόδραμα δημοκρατίας
16/4/2000 | Επιφυλλιδα | ||
C01 | Επαγγελματίες της δημοσιότητας Του Χρηστου Γιανναρα. Η εμπορευματοποίηση της πολιτικής -η υποκατάσταση πραγραμμάτων και σχεδιασμού από τεχνικές παραγωγής και επιβολής εντυπώσεων- διαμόρφωσε τον τύπο διεκδικητών της εξουσίας που εύστοχα χαρακτηρίστηκαν: επαγγελματίες της πολιτικής. Το ενδιαφέρον για τα κοινά, το ηγετικό... |
||
3/12/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
C02 | Παντομίμα δημοκρατίας Του Χρηστου Γιανναρα. Είναι λογικό ή παράλογο, συγγνωστό ή ανοίκειο να διαφωνεί δημόσια ένας υπουργός με την πολιτική που ασκεί συνάδελφός του στην ίδια κυβέρνηση;. Στη θεωρία είναι παράλογο και ανοίκειο. Αλλά η θεωρία προϋποθέτει ότι υπάρχει Υπουργικό Συμβούλιο που λειτουργεί ως... |
||
9/7/2000 | Επιφυλλιδα | ||
C03 | Η λογική της δεοντολογίας Του Χρηστου Γιανναρα. Ενας οίστρος δεοντολογίας διακατέχει τον δημόσιο (ίσως και τον ιδιωτικό) λόγο στην Ελλάδα σήμερα -τόσο τον πληθωρικό έντυπο όσο και τον προφορικό στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα λόγο.. «Πρέπει» να εκσυγχρονιστούμε. «Πρέπει» να διασώσουμε τις παραδοσιακές μας αξίες.... |
16/1/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
C04 | Ποιοι παράγουν ιδεολογία Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Ποιοι παράγουν ιδεολογία στην Ελλάδα σήμερα; Το ερώτημα το έθεσε, με ολοσέλιδη ανάλυση στο πρωτοχρονιάτικο φύλλο της «Καθημερινής», ο δημοσιογράφος κ. Γιώργος Μαλούχος. Θέμα γόνιμο κριτικής αυτεπίγνωσης της ελληνικής κοινωνίας και θα ήταν ευχής έργον να συζητηθεί σοβαρά,... |
||
3/9/2000 | Επιφυλλιδα | ||
C05 | Πρωτογονισμού στατιστική καταμέτρηση Του Χρηστου Γιανναρα. Τι ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού βρίσκεται σήμερα σε επίπεδο γλωσσικού και ψυχικού πρωτογονισμού; Είναι ένα μικρό περιθωριακό ποσοστό, είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο αντέχουμε να παραδεχθούμε;. Οι δημοσκοπήσεις μας πληροφορούν συνήθως για τα ποσοστά λαϊκής προτίμησης... |
5/11/2000 | Επιφυλλιδα | ||
C06 | Το σύνδρομο «Τις πταίει;» Του Χρηστου Γιανναρα. Το περίφημο άρθρο του Χαρίλαου Τρικούπη «Τις πταίει;» σημάδεψε την ιστορία των κοινοβουλευτικών θεσμών στη νεώτερη Ελλάδα. Από εκεί και πέρα η επανάληψη του ερωτήματος, αν δεν συνιστά την Ιστορία ως «φάρσα» μάλλον αντιπροσωπεύει ένα νοσηρό σύνδρομο της νεοελληνικής... |
Η εικονική πολιτική των εντυπώσεων
|
|||
20/2/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
D01 | Εθισμός στην παρασημαντική Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Για να ασκήσει σήμερα κανείς την πολιτική ως επάγγελμα απαιτείται ένας στέρεα παγιωμένος εθισμός: Να βλέπει, να σκέπτεται και να κρίνει όχι τα δεδομένα της πραγματικότητας, αλλά μόνο τις επιπτώσεις τους στο πεδίο των εντυπώσεων. Αυτόματα και αυθόρμητα να υποκαθιστά τη... |
||
5/3/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
D02 | Ανοησίας ρεαλισμός Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Ζούμε και πάλι μια προεκλογική περίοδο, μας κατακλύζει προοδευτικά ο φρενιτιώδης σάλαγος του ψυχολογικού πολέμου. Η πολιτική παίζεται στο επίπεδο των εντυπώσεων: Να κερδίσουν τα κόμματα όχι την κριτική συναίνεση του πολίτη για τα πολιτικά τους προγράμματα, όχι την ώριμη... |
||
20/8/2000 | Επιφυλλιδα | ||
D03 | Το ψέμα: αυταρχισμός και αλλοτρίωση Του Χρηστου Γιανναρα. Τι είναι ακριβώς η «κριτική ευαισθησία»; Νομίζω η οξυμένη (από την πείρα και την καλλιέργεια) ικανότητα να ξεχωρίζουμε την αλήθεια από το ψέμα.. Ικανότητα οξυδέρκειας που δύσκολα κοινωνείται. Γιατί η «αίσθηση» της διαφοράς ανάμεσα στην αλήθεια και στο ψέμα δεν μπορεί... | ||
2/4/2000 | Επιφυλλιδα | ||
D04 | Η κυριαρχική δυναμική της
ψευδολογίας Του Χρηστου Γιανναρα. Ποιο είναι το ακρότατο όριο στη δυνατότητα της ψευδολογίας; Από ποιο σημείο και πέρα η ακραία χρήση του ψεύδους εισάγει στο σύνολο των δυνατοτήτων της ψευδολογίας στοιχεία μη αναγώγιμα στον στόχο της παραπλάνησης; Αν σε μια βαλίτσα, λέει ο Ζορζ Μπατάιγ, βάζουμε όλο και... |
||
21/5/2000 | Επιφυλλιδα | ||
D05 | Σύγχυση αξιολόγησης προτεραιοτήτων Του Χρηστου Γιανναρα. Στον συλλογικό μας βίο κυριαρχεί -μάλλον αναπότρεπτα- η ταχύτατη εναλλαγή προτεραιοτήτων ενδιαφέροντος. Αυτό που σήμερα μας επιβάλλεται ειδησεογραφικά σαν καίριο και σημαντικό παύει να μνημονεύεται τις επόμενες μέρες ή ώρες, υποκαθίσταται από κάποιο καινούργιο γεγονός ή... |
||
9/4/2000 | Επιφυλλιδα | ||
D06 | Η απελπισμένη μας ψήφος Του Χρηστου Γιανναρα. Η προεκλογική περίοδος πρέπει να έπεισε τους οξυδερκείς για το αποτέλεσμα που θα δώσει σήμερα η κάλπη: Οποιο κι αν είναι τυπικά, δεν πρόκειται να επιφέρει καμιά (ούτε την παραμικρή) πολιτική και κοινωνική αλλαγή. Για μία ακόμη φορά το εκλογικό αποτέλεσμα θα είναι η... |
||
10/9/2000 | Επιφυλλιδα | ||
D07 | «Το μεγαλειώδες και ανιδιοτελές
Τίποτα» Του Χρηστου Γιανναρα. Σέβομαι τους φίλους μου (και τους μη φίλους) που έχουν απορρίψει το επίμοχθο άθλημα της μεταφυσικής αναζήτησης και προτιμάνε τη δογματική πίστη στο «μεγαλειώδες και ανιδιοτελές Τίποτα». Ομως δεν μπορώ να συγκρατήσω την έκπληξή μου, κυρίως ως δάσκαλος, όταν οι ίδιοι θέλουν... |
||
Ο μηδενιστικός εκσυγχρονισμός της ελληνικής ταυτότητας
| |||
28/5/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E01 | Στοιχείο ταυτότητας: η παρακμή Του Χρηστου Γιανναρα. Τι νόημα έχει να επιμένει κανείς στη διαπίστωση της χρόνιας και επιτεινόμενης παρακμής που μαστίζει την ελληνική κοινωνία;. Η επιμονή δικαιώνεται κυρίως ως μεθοδολογική αρχή: Είναι διαφορετική η κατανόηση και ερμηνεία των προβλημάτων όταν υπάρχει επίγνωση της δεδομένης... |
||
4/6/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E02 | Ελεύθερη πτώση στο κενό Του Χρηστου Γιανναρα. Εκατόν ογδόντα χρόνια τώρα (από το Πρώτο Σύνταγμα της Επιδαύρου) η Εκκλησία στην Ελλάδα δέχεται αναντίρρητα να χαρακτηρίζεται «επικρατούσα θρησκεία». Το ποιος εισηγήθηκε αυτόν τον όρο, από ποιο ευρωπαϊκό κείμενο της εποχής αντλήθηκε και γιατί δεν αντέδρασε κανείς στην... |
||
2/7/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E03 | Γιατί το παροξυσμικό μένος της
διανόησης Του Χρηστου Γιανναρα. Γεν ξέρω αν ποτέ άλλοτε θέμα του δημόσιου βίου στην Ελλάδα προκάλεσε τέτοιον καταιγισμό δημόσιου λόγου όσο η τρέχουσα σύγκρουση πρωθυπουργού και αρχιεπισκόπου. Εβδομάδες τώρα οι εφημερίδες είναι κατάμεστες και τα κανάλια υπερφορτωμένα με απόψεις, θέσεις, αναλύσεις, σχόλια... |
||
17/9/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E04 | Εξαγορά «προσωπικών δεδομένων» Του Χρηστου Γιανναρα. Απορία πρώτη: Ποιο είναι το νομικό όριο προστασίας «προσωπικών δεδομένων» του πολίτη από το κράτος; Ως πού μπορεί να φτάσει και πού σταματάει αυτή η προστασία; Ποια νομική λογική δικαιώνει την αξίωση της πολιτείας να προστατεύει ακόμα και προσωπικά δεδομένα που ο πολίτης,... |
||
1/10/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E05 | Πολιτικός ο αρχιεπισκοπικός λόγος; Του Χρηστου Γιανναρα. Είναι πολιτικός ο λόγος του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου; Νομίζω πως ναι, αλλά καθόλου με τη σημασία που θέλουν μερικοί να αποδίδουν σε αυτό τον χαρακτηρισμό: Η εκφορά πολιτικού λόγου δεν σημαίνει οπωσδήποτε συμπαράταξη με συγκεκριμένο κόμμα ούτε παραπέμπει υποχρεωτικά σε... |
||
27/8/2000 | Επιφυλλιδα | ||
E07 |
Ιάκωβος, Αγλαΐς, Βονιφάτιος |
Η διεθνοποιημένη σύγχυση
2/1/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
ST01 | Ανεγκύμων χρονολογία Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Είναι εντυπωσιακό, σε εποχή όπου υποτίθεται είναι κυρίαρχη η απαίτηση θετικισμού και ακρίβειας καθορισμών, να λογαριάζουμε (σαν από ψύχωση συλλογική) την έναρξη της τρίτης μ.Χ. χιλιετίας από 1.1.2000. Στην καθημερινή πρακτική εξακολουθούμε να θεωρούμε το ένδεκα ως αρχή της... |
||
9/1/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
ST02 | Το ανέφικτο κριτικών αξιολογήσεων Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Τα πυροτεχνήματα έσβησαν, οι γιορτινές εξέδρες διαλύθηκαν, οι τηλεοπτικοί μαραθώνιοι εξέπνευσαν, τα μουσικά συγκροτήματα αποτραβήχτηκαν στα νυχτερινά τους ορμητήρια. Ο ισοπεδωτικός ρυθμός της καθημερινότητας κατάπιε την τεχνητή πανηγυριώτικη έξαρση για την αλλαγή του... |
||
29/10/2000 | Επιφυλλιδα | ||
ST03 | Η κατάποση του ιδιωτικού από το
δημόσιο Του Χρηστου Γιανναρα. Η προσωπική ζωή και ο δημόσιος βίος: Δύο παράλληλες ροές που συγκροτούν το ένα και ενιαίο γεγονός της ατομικής μας ύπαρξης. Υπάρχουμε ταυτόχρονα και στα δύο επίπεδα. Κάπου το ιδιωτικό συναντάει και διαπλέκεται με το δημόσιο, αλλού τα επίπεδα διαχωρίζονται, μένουν... |
||
22/10/2000 | Επιφυλλιδα | ||
ST04 | Γιατί προαγωγός η πολιτική; Του Χρηστου Γιανναρα. Οι «κοινωνικοί» στόχοι της πολιτικής σήμερα (στα «προηγμένα» όπως εξακολουθούμε να τα λέμε, κράτη) μοιάζει να αποβλέπουν προγραμματικά στην υποβάθμιση της «καλλιέργειας» των ανθρώπων.. Ο καταλογισμός είναι βαρύς, αλλά όχι αυθαίρετος. Ούτε αναιρείται με το επιχείρημα... |
||
6/2/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ | ||
ST05 | Η δεύτερη κατάρρευση Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ. Η περίπτωση Χέλμουτ Κολ, η περίπτωση Μπετίνο Κράξι, η περίπτωση Φελίπε Γκονζάλες: Καταφυγή σε αδιαφανείς πηγές χρηματοδότησης των πολιτικών τους κομμάτων, παρανομία από τους εντεταλμένους να επιβάλλουν την τήρηση των νόμων.. Είναι μάλλον σαφές ότι δεν πρόκειται για... |
||
16/7/2000 | Επιφυλλιδα | ||
ST06 | Προς ένα νέο Διεθνές Δίκαιο Του Χρηστου Γιανναρα. Το τελευταίο τεύχος της περιοδικής έκδοσης «Δελτίο ΝΑΤΟ» (3/1999 - στα ελληνικά) θα ευχόμουν να διαβαστεί ευρύτατα -αν ήταν δυνατό από κάθε Ελληνα πολίτη. Προσφέρει μιαν αποκαλυπτική καταγραφή των καινούργιων στόχων της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, δηλαδή των όρων και των... |
12/11/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Του Χρηστου Γιανναρα | ||
ST07 | Η ευρωπαϊκή πρωτοπορία που
αγνοούμε Υπάρχει μια προοδευτική (αληθινά και όχι κατ'όνομα) ευρωπαϊκή διανόηση που καταγγέλλει τη σημερινή εκδοχή του «εκσυγχρονισμού» και της «παγκοσμιοποίησης» ως τραγικό για την Ευρώπη σύμπτωμα οπισθοδρόμησης και παρακμής. Τις απόψεις και αναλύσεις αυτής της δυναμικής πρωτοπορίας τις αγνοούμε στην... | ||
Οι περιθωριοποιημένες σταθερές
26/3/2000 | Επιφυλλιδα | ||
F01 | Εθνεγερσία και κοσμοπολιτισμός Του Χρηστου Γιανναρα. Να είμαστε ειλικρινείς: Η γλώσσα με την οποία μιλούσαμε, ώς πριν από είκοσι χρόνια, για την «εθνεγερσία»του '21, την ένδοξη ιστορία μας, τους ηρωισμούς των προγόνων, ηχεί σήμερα παράταιρη, ίσως και κωμική. Διατηρείται κάπως αυτή η γλώσσα στα επίσημα διαγγέλματα, στους... |
||
17/12/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Του Χρηστου Γιανναρα | ||
F03 | Ζωντανές ή νεκρωμένες
απαιτήσεις Επιτέλους, ένας γνήσιος, ουσιαστικός προβληματισμός (πέρα από τεχνητές πολώσεις και απαξιωτικές ετικέτες) για τη συνεχώς ανακυκλούμενη στην Ελλάδα αντιμαχία: Ποιος ο «τρόπος» ή πολιτισμός της Ανατολής και ποιος της Δύσης, ποιοι νεοέλληνες δημιουργοί διασώζουν τον πρώτο και ποιοι δεσμεύτηκαν... | ||
10/12/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Του Χρηστου Γιανναρα | ||
F04 | Κρατική κριτική υπουργία Δεν έχω τα στοιχεία για να κρίνω (ούτε και την αρμοδιότητα) αν ο Γκάο Ξινκ Γιαν, ο Κινέζος που τιμήθηκε πριν από δύο μήνες με το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας, είναι ή όχι μεγάλος συγγραφέας. Στις εφημερίδες διαβάζω ότι ζει τριάντα περίπου χρόνια αυτοεξόριστος στο Παρίσι και ήταν μάλλον άσημος,... |
24/9/2000 | Επιφυλλιδα | ||
F06 | Βυζαντινή υψηλή στρατηγική Του Χρηστου Γιανναρα. Το βιβλίο του Χαράλαμπου Παπασωτηρίου Βυζαντινή υψηλή στρατηγική (6ος - 11ος αιώνας) είναι κατά τη γνώμη μου από τις μελέτες - κλειδιά στη διεθνή βιβλιογραφία, τόσο για τις σπουδές στρατηγικής όσο και για τις βυζαντινές σπουδές. Εχει τις προδιαγραφές να λειτουργήσει ως... |
H μεταφυσική κριτική εγρήγορση
24/12/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Του Χρηστου Γιανναρα | ||
G01 | Ο Μότσαρτ, ο Μποντλέρ και οι
αναρχικοί Υπάρχουν άνθρωποι (και θα υπάρχουν πάντοτε) που θα ζήσουν ολόκληρη τη μία και μοναδική ζωή τους χωρίς να γευτούν ή να υποψιαστούν το κάλλος της μουσικής του Μότσαρτ, την τραγική ευαισθησία της ποίησης του Μποντλέρ. Θα αντιπαρέλθουν πάμπολλες στην κάθε τους μέρα δυνατότητες τέτοιου πλουτισμού και... |
||
23/4/2000 | Επιφυλλιδα | ||
G02 | Η πρόσβαση στο νόημα των ημερών Του Χρηστου Γιανναρα. Στους νεότερους αιώνες της ευρωπαϊκής ιστορίας (κυρίως από τον 13ο αιώνα, οπότε και εμφανίζεται στη Δύση η ενθουσιώδης πίστη στον επιστημονικό θετικισμό) η μεταφυσική αναζήτηση μοιάζει να μπολιάζεται με ζηλότυπη μειονεξία ως προς τη φυσική επιστήμη: Εισπράττεται ως... |
||
30/4/2000 | Επιφυλλιδα | ||
G03 | Μείζων αθανασίας ανάστασις Του Χρηστου Γιανναρα. Για ζωή μετά τον θάνατο μιλάνε όλες σχεδόν οι θρησκείες. Θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς ότι εκφράζουν τη φυσική αποστροφή του ανθρώπου για τον θάνατο, τον τρόμο της φύσης μας μπροστά στην απειλή της ανυπαρξίας.. Ομως το ενδεχόμενο να παρατείνεται η ύπαρξή μας και... |
||
7/5/2000 | Επιφυλλιδα | ||
G04 | Θρησκευτικός πρωτογονισμός Του Χρηστου Γιανναρα. Τώρα που ο πασχαλινός λαογραφικός οίστρος των ΜΜΕ έχει καταλαγιάσει, θα μπορούσε ίσως να τεθεί διακριτικά το ερώτημα: Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στο φολκλορικό στοιχείο και στον θρησκευτικό πρωτογονισμό; Κι αν ο θρησκευτικός πρωτογονισμός «πουλάει» ως τηλεοπτικό θέαμα,... |
||
31/12/2000 | ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Του Χρηστου Γιανναρα | ||
G06 | Αντίδοτο εόρτιας ανίας Πληροφορία: Στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, πριν από λίγο καιρό, είχε κληθεί να δώσει διάλεξη ο διεθνώς γνωστός προτεστάντης θεολόγος, καθηγητής στην Τυβίγγη, Γιούργκεν Μόλτμαν.. Το θέμα του ήταν η χριστιανική ελπίδα για ζωή μετά το θάνατο. Μετά τη διάλεξη ακολούθησε συζήτηση και η πρώτη... |
κείμενα που δεν προέρχονται από την Καθημερινή της Κυριακής
E06 Περιοδικό Σύναξη, τεύχος 75, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2000
F02 Διάλεξη στη Fondazione Giovanni Agnellι, Τορινο 1/3/2000
F05 Περιοδικό "Άρδην", τεύχος 27, Σεπ-Οκτ 2000
G05 Συνέντευξη στη Μιράντα Λυσάνδρου, εφημ. "Πολίτης", Κύπρος, 3/4/2000