Κατηγορίες

 Στρατηγικὰ ὄπλα. Ἡ περίπτωση τῆς Β. Κορέας

Αρχική σελίδα
Ἀρχικὴ σελίδα
Ἐξωτ. πολιτικὴ /Διπλωματία
Ἐθνικὰ θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Άγρα γραπτῶν!
Πρόσφατα κείμενα
Μὲ χρονολογικὴ σειρὰ
Ἀγορὰ τοῦ Ἀντίβαρου!

Τὸ στέκι μας!

Δελτίο Ἐνημέρωσης

Ἐγγραφὴ Διαγραφὴ

Συγγραφες

Ἀθανάσιος Γιουσμᾶς
Ἄθως Γ. Τσοῦτσος
Ἄκης Καλαιτζίδης
Ἀλέξανδρος Γερμανὸς
Ἀλέξανδρος-Μιχαὴλ Χατζηλύρας
Ἀλέξανδρος Κούτσης
Ἀμαλία Ἠλιάδη
Ἀνδρέας Σταλίδης
Ἀνδρέας Φαρμάκης
Ἀνδρέας Φιλίππου
Ἀντώνης Κ. Ἀνδρουλιδάκης
Ἀντώνης Φ#8250;αμπίδης
Ἀπόστολος Ἀλεξάνδρου
Ἀπόστολος Ἀναγνώστου
Ἀχιλλέας Αἰμιλιανίδης
Ἀριστείδης Καρατζάς
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζοῦκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Ἀγελόπουλος
Βίας Φ#8250;ειβαδᾶς
Βλάσης Ἀγτζίδης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιώργος Ἀλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντᾶς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Φ#8250;όης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Ἀλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτρης Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιὸς
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ἐιρήνη Στασινοπούλου
Ἑλένη Lang Γρυπάρη
Ἐλευθερία Μαντζούκου
Ἐλευθέριος Φ#8250;άριος
Ἐλλη Γρατσία Ἱερομνήμων
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ὀρέστης Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ίωάννης Μιχαλόπουλος
Ίωάννης Χαραλαμπίδης
Ἰωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβὸς
Κωνσταντῖνος Ἀλεξάνδρου Σταμπουλῆς
Κωνσταντῖνος Ναλμπάντης
Κωνσταντῖνος Ρωμανὸς
Κωνσταντῖνος Χολέβας
Φ#8250;αμπρινή Θωμὰ
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Ἐγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Φ#8250;υγερὸς
Νίκος Σαραντάκος
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ἀνανιάδης
Παναγιώτης Ἥφαιστος
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ἐλευθερίου
Πάνος Ἰωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παῦλος Βαταβάλης
Σοφία Οἰκονομίδου
Σπυριδοῦλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλᾶς
Χρστος Ἀνδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρὸς
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρίστος Σαρτζετάκης
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χριστιάνα Φ#8250;ούπα
Χρύσανθος Φ#8250;αζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Τα σχόλια και οι απόψεις σας, είναι όλα ευπρόσδεκτα!
 


Στρατηγικὰ ὄπλα. Ἡ περίπτωση τῆς Β. Κορέας

τοῦ Γιάννη Τζιουρᾶ
πτυχιοῦχος Διεθνολόγος-Πολιτικὸς Ἐπιστήμων τοῦ Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Ἀντίβαρο, Ὀκτώβριος 2006


Περίπου ἔξι δεκαετίες ἀργότερα ἀπὸ τὴν πρώτη δοκιμὴ πυρηνικοῦ ὅπλου ἀπὸ τὶς ΗΠΑ, ἡ ἐπίδειξη πυρηνικῆς ἰσχύος ἀντὶ νὰ ἀποτελεῖ ἀπαρχαιωμένο ἔθιμο, ἐξελίσσεται σὲ θετικὴ πρακτική. Προχθὲς ἡ Β. Κορέα πραγματοποίησε τὴν πρώτη της πυρηνικὴ δοκιμὴ σὲ μία εὐαίσθητη στρατηγικὰ περιοχή. Μπορεῖ ἡ παραπάνω τακτικὴ νὰ ἀποτελοῦσε σύνηθες φαινόμενο στὴ διάρκεια τοῦ Ψυχροῦ Πολέμου, ἀλλὰ σήμερα ἀνατρέπει τὰ δεδομένα ἀσφάλειας τόσο σὲ περιφερειακὸ ὅσο καὶ σὲ παγκόσμιο ἐπίπεδο.

Ἔπειτα ἀπὸ τὴ ραγδαία ἀνάπτυξη τῶν στρατηγικῶν της ὁπλικῶν συστημάτων, ἡ Β. Κορέα δύναται νὰ ἀναδειχθεῖ σὲ παράγοντα ἀστάθειας τοῦ διεθνοῦς συστήματος κλονίζοντας τὶς λεπτὲς ἰσορροπίες ἰσχύος ποὺ τὸ χαρακτηρίζουν. Τὰ στρατηγικὰ ὁπλικὰ συστήματα ἐπιτρέπουν τὴ χρήση τῶν πυρηνικῶν σὲ μεγάλες ἀποστάσεις καὶ εἶναι ἐκεῖνα ποὺ μποροῦν νὰ κρίνουν ἀποφασιστικὰ τὴν ἔκβαση ἑνὸς πολέμου. Ὡς τέτοια νοοῦνται τὰ πυρηνικὰ ὄπλα σὲ συνδυασμὸ μὲ τὰ (ἀντὶ)βαλλιστικὰ καὶ δορυφορικὰ (διαστημικὰ) συστήματα. Τὴν ὑπεροχὴ τῆς παραπάνω τεχνολογίας ἔχουν στὴν κατοχὴ τοὺς οἱ ΗΠΑ, ἐνῶ ἡ Ρωσία ἀκόμη καὶ μετὰ τὸ τέλος τοῦ Ψυχροῦ Πολέμου, παραμένει πυρηνικὴ (ὑπὲρ)δύναμη στηρίζοντας τὴν ἀσφάλειά της στὰ στρατηγικὰ ὄπλα.
Ἡ λογική της «ἀμοιβαίας πυρηνικῆς ἀποτροπῆς», τοῦ ἀμυντικοῦ δόγματος δηλαδὴ ποὺ χαρακτήριζε τὸ διπολικὸ σύστημα τοῦ Ψυχροῦ Πολέμου, μετὰ τὸ Νοέμβρη τοῦ ’89 μεταστοιχειώθηκε ἀναδεικνύοντας στὸ προσκήνιο νέους περιφερειακοὺς παῖκτες (πυρηνικὲς δυνάμεις) πέρα ἀπὸ τὶς 5 παραδοσιακὲς δυνάμεις (τὰ μόνιμα μέλη τοῦ Συμβουλίου Ἀσφαλείας). Μὲ τὴν διάλυση τοῦ Συμφώνου τῆς Βαρσοβίας, τὸ 1991 ἐμφανίστηκε τὸ σοβαρὸ πρόβλημα τῆς διάδοσης τῶν πυραυλικῶν συστημάτων, ἱκανῶν νὰ φέρουν πυρηνικὲς κεφαλὲς καθὼς καὶ νὰ ἀποτελέσουν ὄπλα μαζικῆς καταστροφῆς.

Τὰ πυραυλικὰ συστήματα λοιπὸν μὲ σχετικὰ φθηνὲς καὶ εὔκολες τροποποιήσεις μποροῦν νὰ ἀποτελέσουν τέτοιου εἴδους ὄπλα. Ἑπομένως τὸ δόγμα τῆς ἀμοιβαίας πυρηνικῆς ἀποτροπῆς ἔχασε τὴν ἀξιοπιστία τοῦ ὄχι λόγω τῆς μείωσης τῆς ὁπλικῆς ὑπεροχῆς τῆς Δύσης ἀλλὰ λόγω τῆς πιθανῆς διαφορετικῆς ἀποτίμησης τοῦ κόστους ποὺ θὰ προκαλέσουν τὰ πυρηνικὰ ἀντίποινα τῆς Δύσης σὲ περίπτωση χρήσης ὅπλων μαζικῆς καταστροφῆς ἀπὸ τὰ λεγόμενα «κράτη-παρίες». Ἂν καὶ ἡ Β. Κορέα δὲν μπορεῖ νὰ χαρακτηριστεῖ μὲ τὴν συσταλτικὴ ἑρμηνεία τοῦ παραπάνω ὁρισμοῦ, μπορεῖ ὅμως νὰ ἀποτελέσει παράδειγμα πρὸς μίμηση γιὰ ἄλλα 20 περίπου κράτη ποὺ βρίσκονται στὴν τροχιὰ ἀνάπτυξης πυρηνικῶν προγραμμάτων (π.χ. Ἰρᾶν, Ἰσραήλ, Τουρκία).

Ἔτσι τὰ ἐπίπεδα ἀνάπτυξης τῶν στρατηγικῶν ὅπλων τῆς Β. Κορέας (τὰ ὁποία προσεγγίζουν αὐτὰ τῶν μεσαίων πυρηνικῶν δυνάμεων-Ἀγγλία, Γαλλία, Κίνα) ἑστιάζονται κυρίως στὰ ἐπιθετικὰ (διηπειρωτικοὶ πύραυλοι-ICBM μὲ ἀκτίνα δράσης 12.000 χλμ.) καὶ ὄχι στὰ ἀμυντικὰ (ἀντιβαλλιστικὰ) συστήματα. Μὲ γείτονες ὅπως τὴ Ν. Κορέα, τὴ Ρωσία, τὴν Κίνα καὶ τὴν Ἰαπωνία, ἡ ἀνάπτυξη τῶν στρατηγικῶν ὅπλων σὲ τέτοια ἐπίπεδα μόνο τὴν ἀπορρύθμιση τῆς ὑφιστάμενης κατάστασης ἀσφαλείας μπορεῖ νὰ ἐπιτύχει.
Οἱ ἀνησυχίες γιὰ μία ἐγκατάλειψη τοῦ δόγματος τῆς πυρηνικῆς ἀποτροπῆς ἐνισχύονται ἐπίσης καὶ ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι οἱ ΗΠΑ ἀποχώρησαν μονομερῶς τὸ 2002 ἀπὸ τὴ συνθήκη ΑΒΜ (συνθήκη ποὺ ἀπαγόρευε τὴν ἀνάπτυξη ἀντιβαλλιστικῶν συστημάτων, μεταξὺ ΗΠΑ-Ρωσίας, γιὰ τὴ διαφύλαξη τοῦ δόγματος τῆς ἀμοιβαίας πυρηνικῆς ἀποτροπῆς) καὶ τὴν ἐπακόλουθη ἀποχώρηση τῆς Ρωσίας ἀπὸ τὴ συνθήκη START II (συνθήκη γιὰ τὸν ἔλεγχο τῶν ἐξοπλισμῶν στὸν τομέα τῶν στρατηγικῶν ὅπλων).

Ἔτσι παρόλο ποὺ ἡ Συνθήκη γιὰ τὸ Διάστημα τοῦ 1967 ἀπαγορεύει τὴν θέση σὲ τροχιὰ πυρηνικῶν ὅπλων ἢ ὅπλων μαζικῆς καταστροφῆς (ἐπιτρέπει τὴν κλασματικὴ τροχιὰ αὐτῶν τῶν ὅπλων) οἱ ΗΠΑ προχώρησαν στὴν ἐπανεκκίνηση τοῦ διαστημικοῦ προγράμματος «Στρατηγικὴ Πρωτοβουλία Ἄμυνας» (τὸ λεγόμενο Πόλεμο τῶν Ἄστρων-πνευματικὸ τέκνο τοῦ Reagan) μὲ μία διαφορετικὴ ὀνομασία «Ἐθνικὴ Ἀμυντικὴ Πρωτοβουλία».
Τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι ἡ ἐμφάνιση ἑνὸς νομικοῦ κενοῦ στὸν τομέα τῶν ἐξοπλισμῶν ἀλλὰ καὶ χρήσης ἀντιβαλλιστικῶν συστημάτων (πράγμα ποὺ ἀνατρέπει τὴν ἀποτροπή). Ἐὰν δὲν καλυφθεῖ τὸ παραπάνω κενὸ τότε ἀναμφίβολα θὰ ὁδηγηθοῦμε σὲ ἕνα μοντέλο διεθνοῦς συστήματος ὅπου θὰ χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὴν ἀναρχία καὶ τὸν ἀνεξέλεγκτο ἀνταγωνισμὸ τῶν ἐξοπλισμῶν μεταξὺ περισσότερων παικτῶν αὐτὴ τὴ φορά, πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους δὲν ἔχουν τὴν πολιτικὴ ὡριμότητα ποὺ ἐπιβάλλει ἡ διπλωματία τῶν πυραύλων.



Αὐτὸ τὸ κείμενο εἶναι γραμμένο σὲ πολυτονικό. Διαβάστε τὴ μονοτονική του ἔκδοση.