O Όμηρος κλαίει!!!
Γράφει ο Διονύσης Ε.
Κονταρίνης Νέα Υόρκη Μαΐου 26 2004
Γιά μιά ακόμη φορά στην
ιστορία του κινηματογράφου, το
Χόλυγουντ κακοποίησε την ελληνική
μυθολογία. Οι ανεγκέφαλοι παράγοντες
της κινηματογραφικής βιομηχανίας
δεν δίσταξαν να πετάξουν στον κάλαθο
των αχρήστων τον Θεό των ποιητών, τον
θείο Όμηρο και τα έργα του
προκειμένου να θησαυρίσουν.
Αναφέρομαι στην
πολυσυζητημένη και πολυδιαφημισμένη
κινηματογραφική παραγωγή με τον
τίτλο Η Τροίαπου έχει αρχίσει
πρόσφατα να προβάλλεται κιόπως
λένε στη γλώσσα τους οι
κινηματογραφιστές, σπάει τα ταμεία.
Βέβαια στην ταινία αυτή
τόσο ο μύθος όσο και οι Έλληνες
παρουσιάζονται όπως συμφέρει αυτούς
που την έφτιαξαν και με βάση πάντοτε
αυτά που θα φέρουν χρήμα. Οι Έλληνες
που παρουσιάζονται στην οθόνη δεν
έχουν καμμιά σχέση με τους Έλληνες
που αναφέρει μέσα στο έπος του ο
μεγάλος μας ποιητής. Οι Έλληνες της
ταινίας είναι πολεμοχαρείς, άγριοι,
εκδικητικοί. Πάνω τους δεν κουβαλάνε
κανένα πολιτισμό παρά μόνο την
αγριάδα, το πολεμικό μένος, την ορμή
της εκδίκησης.
Οι πρωταγωνιστές της
ταινίας είναι έξω από κάθε στοιχείο
που τόσο λυρικά τους στολίζει ο
Όμηρος στην Ιλιάδα κιακόμη είναι
έξω από κάθε πραγματικότητα. Ευτυχώς
που ο σκηνοθέτης δεν τους βάζει να
κάνουν και.... βασανιστήρια.
Ο Αχιλλέας στην μονομαχία
του με τον Έκτορα επιδίδεται σε μιά
θεαματική επίδειξη ζίου-ζίτσου
ανάμικτο με καράτε κάτι που από,τι
μπορώ να γνωρίζω μάλλον τότε δεν ήσαν
γνωστά.
Κιακόμη ο σκηνοθέτης της
ταινίας θέλει τον Αχιλλέα να
βρίσκεται και αυτός μέσα στον
Δούρειο Ίππο. Αν είναι δυνατόν τέτοιο
τραγικό σφάλμα. Φαίνεται όμως πως
αυτό δεν ενοχλεί αφού θα φέρει ίσως
κάποια εκατομμύρια ακόμη.
Ο Αγαμέμνων πρέπει να
πεθάνει στην Τροία και όχι στο σπίτι
του στις Μυκήνες από τα χέρια της
γυναίκας του Κλυταιμνήστρας και του
γιού του Ορέστη. Φαίνεται πως αυτό το
τέλος του Αγαμέμνωνα δεν συνέφερε
οικονομικά. Τώρα, αν ο θείος Όμηρος
διαμαρτυρηθεί γιά όλα αυτά, τους
βιομηχάνους του Χόλυγουντ πολύ λίγο
τους ενδιαφέρει.
Αναφέρομαι σε δυό τρία από
τα πολλά εγκλήματα με τα οποία είναι
υπερφορτομένη η ταινία.
Κατά το παρελθόν και όσες
φορές η χουλιγουντιανή βιομηχανία
καταπιάστηκε με την ελληνική
μυθολογία και την ελληνική ιστορία
ποτέ δεν καταδέχτηκε να επιδείξει
τον απαιτούμενο σεβασμό. Οι πιό
παλαιοί θα θυμούνται οποσδήποτε την
ταινία Οδύσσεια όπου ο σκηνοθέτης
στο πρόσωπο του Κερκ Ντάγκλας είχε
φτιάξει έναν κάου-μπόϋ της άγρια
δύσης. Μόνο περίστροφο και λάσσο δεν
του είχε δώσει.
Επειδή η ελληνική
μυθολογία αλλά και η ελληνική
ιστορία είναι υποθέσεις δικές μας,
είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά,
είναι η περιουσία μας, θα πρέπει να
είχαμε θεσπίσει κάποιο δικαίωμα
επέμβασης. Θα έπρεπε το Υπουργείο
πολιτισμού να έχει θεσπίσει νόμο που
να απαγορεύει την κινηματογράφιση
σεναρίων με θέματα ιστορίας ή
μυθολογίας αν δεν είναι εγκεκριμένα
από μιά επιτροπή του Υπουργείου. Και
θα έπρεπε αυτή η επιτροπή να υπάρχει
να αποτελείται από ανθρώπους των
γραμμάτων και των τεχνών και να
λειτουργεί αυστηρά. Ας το δει με
κάποιο μάτι σεβασμού και ευθύνης ο κ.
Υπουργός. Ως πότε θα έχουν το
δικαίωμα οι ξένοι να εξευτελίζουν
την πολιτιστική μας κληρονιμιά και
την ιστορία μας γιά να πλουτίζουν;
Αλλά και τώρα με την
προβολή της ταινίας Η Τροία έχω
την γνώμη ότι το Υπουργείο
Πολιτισμού θα πρέπει με απόφασή του
να διαμαρτυρηθεί και να κάμει γνωστό
σε όλον τον κόσμο αλλά και ιδιαίτερα
στους βιομηχάνους του Χόλυγουντ ότι
έχουν κακοποιήσει το ομηρικό έπος,
έχουν ευθύνη γιά τις ανακρίβειες και
ότι η ταινία δεν έχει καμμιά σχέση με
την Ιλιάδα, που έχει χαρίσει στον
κόσμο ο μεγάλος μας ποιητής. Να
μάθουν όλοι αυτοί οι κύριοι ότι
μπορεί να γεμίζουν τα ταμία και οι
τσέπες τους αλλά ο Όμηρος .....κλαίει!!!!
Δ.Ε.Κ
|